film_alex:s sida

Skicka ett privat meddelande (PM)
Min bevakningslista
Presentation:

Hej hej! Allt väl?

I sin enkelhet kan man säga att jag gillar film som har konstnärliga ambitioner eller som jag helt enkelt finner är underhållande.

Mina mål i livet

1. Se igenom all Hong Kong action. Snutar och gangstrar i en blandning av spänning och våld när det är som bäst. Hong Kong är bäst i världen på detta och jag tar mig igenom det mesta inom genren - allt ifrån klassiska filmer från 80-talet (Full Contact, A Better Tomorrow, Tiger on the Beat m.m.) till dagens högaktuella nyheter.

2. Actionanime. Animen i sig är så enormt stor att den måste delas in i subgenres, men efter att jag såg framförallt Gantz så har jag bestämt mig för att jag måste se på mer anime! Självklart ligger fokus på actiongenren.

3. Danmarks filmkultur. Danmark har på senare år etablerat sig som en stor filmnation som producerar betydligt bättre film än Sverige (tyvärr). Jag tänker se all dansk film jag tror är bra (eller som är omtalad). Heja Danmark!

4. Western. Jag skäms lite över att behöva säga att jag inte har sett mer från spagettiwestern (typ enbart Sergio Leone). Det måste jag åtgärda! Mitt mål är helt enkelt att se flertalet storfilmer samt minst ett par John Wayne filmer.

5. Hong Kong Film Awards. Juryn där har valt fram en hel del guldkorn jag uppskattar. Det är framförallt utifrån HKFA som jag hittar det senaste och bästa från Hong Kong. Jag har sett upp mot hälften av alla vinnare och jag planerar på att se resten samt många av nomineringarna... om jag kan få tag i dem dvs.

6. Dogme95. De första filmerna i dogmarörelsen har jag sett, men det finns mer gott att se. Detta hänger även ihop med mitt intresse för dansk filmkultur.

7. Lars von Triers skolfilmer. Var kan man få tag i dem? Kontakta mig om du vet! Om möjligt, så gärna med svensk eller engelsk text tack. Inte mitt högsta mål i livet just nu, men det är helt klart önskvärt att få ha sett min favoritregissörs skolfilmer.

8. Alla Oscars och Guldpalmer. Nog för att jag tror att många av dem är dåliga, men av rent filmintresse ska jag se dem alla!

9. IMDbs topplista. Den största och mest väletablerade listan över filmer med gott om röster som grund att stå på. Helt klart en rimlig lista att beta av som ett mål i livet... i stort sett! Lite måste man ju få sålla.

10. Skaffa mig själv någon form av riktigt liv. Det hade vart trevligt att ha en tjej och nån kompis typ... Det är inte lätt att vara ensam.

Övriga bubblare: Bergman marathon, Giallo, Italienska Neorealismen, Franska Nya Vågen, Hollywood-klassiker, 2007 kommersiella storfilmer, Kaurismäki/Finland, skaffa mig ett arbete, gå ut, se solen och kanske våga sig till parken.

Min Betygskala
5 = Mästerverk/personliga favoriter.
4 = Riktigt bra filmer på flera sätt och en del mästerverk.
3 = Bra underhållning och/eller välgjorda filmer utan "känsla" (högst subjektivt).
2 = Okej filmer för en kväll. Oftast enkla och underhållande.
1 = Dåliga filmer man bör undvika.

De Bästa Filmerna

Drama: Dogville
Thriller: Seven
Action: The Killer (Dip huet seung hung)
Kriminal: Infernal Affairs (Mou gaan dou)
Komedi: Monty Python and the Holy Grail

Animation: Akira, Gantz (serie)
Romantik: Ciderhusreglerna
Äventyr: Pirates of the Caribbean (The Curse of the Black Pearl)
Barn/Familj: Bröderna Lejonhjärta

Fantasy: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Science Fiction: Matrix
Mysterium/"braintwist": Donnie Darko

Krig: Idi i smotri (Gå och se!), Full Metall Jacket
Western: Den gode, den onde, den fule
Sport: En riktigt bra sport film? Väntar fortfarande...

Musikal: Dancer in the Dark
Dokumentär: The Biology of Prenatal Development (National Geographic)
Kortfilm: Rubber Johnny (Chris Cunningham)
Övrigt (Primitiv Dogma): Epidemic

Favoritregissör
Min störste favorit är ingen mindre än Lars von Trier. Om och om igen så lyckas han omvandla sina konstnärliga ambitioner till storslagna filmer och mästerverk. Få regissörer visar upp en sån kreativitet och enorm mångfald som Von Trier. Han har gjort det mesta från mörka, dystra film noir filmer (The Element of Crime, Europa), komedier (Direktören för det hele), en musikal (Dancer in the Dark) och mycket därtill, som bl.a. varit delaktig i grundandet av Dogmarörelsen samt gjort min absoluta favoritfilm; Dogville. Bland det bästa med hans filmer är att han alltid lyckas vara unik och nyskapande samtidigt som han kan bemästra konsten av drama och underhållning. Ett annat stort bevis på hans storhet är Riget, var huvudsyfte egentligen var att tjäna pengar så att han kunde ha råd med sina senare filmer, men Riget blev en kommersiell succé och det är så kul att veta att kanske världens bästa regissör kan göra enkel, kommersiell underhållning om han bara vill, men istället så väljer han att göra så många nyskapande, spännande och konstnärligt vackra filmer samt mästerverk. Lars von Trier - denna komplexa och härliga man. Tack för att du finns! <3

Topp 5 filmcitat:

"Forget all the bogus explanations about 'childish fascination' and 'all-encompassing humility', for here is my confession: Lars von Trier, a simple masturbator of the silver screen."
- Lars von Trier

"I think it's a very strange question that I have to excuse myself [for writing and directing Antichrist]. I don't feel that. You are all my guests, it's not the other way around."
- Lars von Trier (på Cannesfestivalen när begärd att förklara och rättfärdiga filmen Antichrist)

It's always been a lie that it's difficult to make films.
- Lars von Trier

"Only a fool does not fear actors, but you can't beat them, and if you can't beat them, join them, as they say."
- Lars von Trier

"Jeg er vel ligesom alle andre mennesker. Jeg er glad for priser - Men de gør mig ikke lykkelig"
- Lars von Trier (när frågad vad filmpriserna betydde för honom)

Länkar i media:
Rubber Johnny av Chris Cunningham (kortfilm)
- http://www.youtube.com/watch?v=JP_UARUlNQA

Doorsteps och I Love Death (kortfilmer)
- http://www.lodger.tv/

Vincent (kortfilm)
- http://www.youtube.com/watch?v=tYpTjQ_NyIg

Visuell poesi av Ingmar Bergman från Persona (filmscen)
- http://www.youtube.com/watch?v=RLR5_xeqOqM

Grym intervju med Nicole Kidman och Lars von Trier (Presskonferans)
- http://www.youtube.com/watch?v=n0i8GZLsdxk

Grymt komponerad fanvideo från en massa av HKs bästa (musikvideo)
- http://www.youtube.com/watch?v=0KOW_QxtSXM

Övrigt:
¤ Se även http://www.filmtipset.se/yourpage.cgi?member=53207
Presentation:

Hej hej! Allt väl?

Mina mål i livet

Min Betygskala
5 = Mästerverk/personliga favoriter.
4 = Riktigt bra filmer på flera sätt och en del mästerverk.
2 = Okej filmer för en kväll. Oftast enkla och underhållande.
1 = Dåliga filmer man bör undvika.

De Bästa Filmerna

Drama: Dogville
Thriller: Seven
Action: The Killer (Dip huet seung hung)
Kriminal: Infernal Affairs (Mou gaan dou)
Komedi: Monty Python and the Holy Grail

Animation: Akira, Gantz (serie)
Romantik: Ciderhusreglerna
Äventyr: Pirates of the Caribbean (The Curse of the Black Pearl)
Barn/Familj: Bröderna Lejonhjärta

Fantasy: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Science Fiction: Matrix
Mysterium/"braintwist": Donnie Darko

Krig: Idi i smotri (Gå och se!), Full Metall Jacket
Western: Den gode, den onde, den fule
Sport: En riktigt bra sport film? Väntar fortfarande...

Musikal: Dancer in the Dark
Dokumentär: The Biology of Prenatal Development (National Geographic)
Kortfilm: Rubber Johnny (Chris Cunningham)
Övrigt (Primitiv Dogma): Epidemic

Favoritregissör

Topp 5 filmcitat:

- Lars von Trier

It's always been a lie that it's difficult to make films.

- Lars von Trier

- Lars von Trier (när frågad vad filmpriserna betydde för honom)

Länkar i media:
Rubber Johnny av Chris Cunningham (kortfilm)
- http://www.youtube.com/watch?v=JP_UARUlNQA

Doorsteps och I Love Death (kortfilmer)
- http://www.lodger.tv/

Vincent (kortfilm)
- http://www.youtube.com/watch?v=tYpTjQ_NyIg

Visuell poesi av Ingmar Bergman från Persona (filmscen)
- http://www.youtube.com/watch?v=RLR5_xeqOqM

Grym intervju med Nicole Kidman och Lars von Trier (Presskonferans)
- http://www.youtube.com/watch?v=n0i8GZLsdxk

Grymt komponerad fanvideo från en massa av HKs bästa (musikvideo)
- http://www.youtube.com/watch?v=0KOW_QxtSXM

Hemsida: http://
Favoritfilm: Dogville
Min biodagbok
Statistik:
Antal aktiva dagar: 499 ( i år)
Antal betygsatta filmer: 866
Medlem sedan: 2006-09-13 00:03:16