Belägringen

Belägringen Köp filmen på CDON

Handling: En fullproppad lokalbuss exploderar i Brooklyn och en blodig kamp tar sin början på New Yorks gator. Det blir FBI-agenten Anthony "Hub" Hubbard(Washington) och general William Devereaux (Willis) uppgift att ta reda på vem som bär ansvaret... och sätta stopp för terrorn. De står ansikte mot ansikte med explosiva krafter i varje gathörn, när de ger sig i kast med att bekämpa ett gäng terrorister som intet fruktar.

År: 1998

David Proval
Lance Reddick
Jeremy Knaster
William Hill

Emellanåt ganska spännande och helt oki film med några snygga scener, men mår nästan lite små illa av den rasistiska tonen, koncentrationsläger vibbarna och den äckliga amerikanska patriotismen. Så en väldigt svag 2:a får den.

martin88

Lite ojämn film som i sina bästa stunder är riktigt spännande och välgjord men i sina sämre blir lite förutsägbar och tråkig. Bra skådespelarinsatser och intressant manus. En trea hamnar betyget på, mer svag än stark.

Social__Distortion

Okej film.. stark 3.a

uncle_funk

Lite halvarslad, och tråkig början, men sedan så ledde det uppåt, men inte mer än en 3:a förtjänar den.

BlackHawk

alldeles för mycket amerikansk i denna film. Dock är den spännande på vissa ställen. Lite för förutsägbar.

En stark 3:a som film, men en svag 4:a i sin egen genre.

Taglines: On November 6th our freedom is history / An enemy they can't see. A nation under siege. A crisis they can't control

Inte den bästa filmen, men välspelat så in i Norden av stjärnskådisarna. Spännande hela tiden. Slutet kan jag tycka är lite så där. Sen har vi ju amerikanarnas dubbelmoral som lyser igenom rätt starkt i filmen. "Deras" syn på "araber" och "muslimer" visas i alla fall en version av - men är den sann? Hoppas inte!

Trivia: While negotiating with the bus bombers, Hubbard offers to exchange himself for the hostages. In Ricochet (1991), Denzel Washington's character makes the same offer while negotiating with another criminal holding a woman hostage.

Arcadia

Nej, fy vilken smörja! Seg, utdragen och förutsägbar...