Noll tolerans

Noll tolerans Köp filmen på CDON

Handling: Johan Falk, en f. d. polis i nationella insatsstyrkan och numera kriminalinspektör på krimjouren i Göteborgs City, dras in i ett skottdrama i en gränd vid Nordstan. Han dras in i en spiral av händelser som leder till att han själv blir åtalad. Han ser ingen annan utväg än att fly.

År: 1999

Helén Söderqvist Henriksson
Margita Ahlin

Copyright Sonet Film

tessan81

Polisen Johan Falck hamnar i en skottlossning på öppen gata på självaste julafton och en man skadas svårt och avlider på sjukhus. Tre vittnen har iakttagit händelserna och polisen är övertygade om ett snabbt och lätt gripande av, den av polisen tidigare kände Leo Gaut. Men plötsligt drar alla tre vittnen tillbaka sina vittnesmål och hävdar att de inte alls kan peka ut mördaren. Falck besöker Gaut för att tala med honom och morgonen efter anmäler Gaut Johan för misshandel efter att ha uppsökt sjukhus och fått sina skador dokumenterade. En intern utredning kring Falck börjar och han måste finna ett sätt att rentvå sig själv.

Svensk actionfilm är vi inte bortskämda med och svensk BRA actionfilm är en riktigt sällsynt art i filmfloran. "Noll tolerans" är en sådan. Den är trovärdig, välgjord och engagerande. Egensinnige Johan Falck är en intressant karaktär men tack och lov lägger man inte onödigt fokus på honom som person utan låter hans handlingar tala för sig själva. Bitvis vass kritik mot svenska polisen.

Sådana här filmer kan vara riktigt bra, men den här är bara lagom. Visst, den är hyfsat spännande, men det finns många liknande filmer som är bättre. Filmen känns på sina ställen löjlig och väldigt klyschig. Att den här filmen kunde få fem Guldbaggenomineringar tyder på galenskap eller ett väldigt dåligt filmår. Filmen får en svag trea i betyg.

tycker den här e den enda riktiga bra i johan falk serien fast ja stör mej på så in i bomben på att ekludn viskar när det e bara han och nån mer i rummet..

medel trea

tessan81

Dackell

Den här filmen är den bästa i serien om Johan Falk! Jakob Eklund och Peter Andersson är ju skrämmande bra!

En av de bästa svenska thrillers jag sett.

Bäst i serien, enligt mig!

En - 4 som både film & i sin egen genre.

Tagline: Ett bestialiskt brott, tre hotade vittnen, tolvhundra maktlösa poliser. Skulle Du våga vittna?

Ej värd 5 guldbaggenomineringar, MEN... ett sjuhelsikes lyft för svensk pratfilm. Tack regissör Anders Nilsson som satsat på denna trilogi! Skådespelet anser jag bra och trovärdigt generellt. Peter Andersson glänser t ex som karismatisk skurk. Mkt spännande. Denna del 1 är den näst bästa, 2:an bäst och 3:an sämst.

Trivia: -

slizy

En bra svensk actionfilm.