Deep Blue Sea

Deep Blue Sea Köp filmen på CDON

Handling: Dr. Susan McCallisters experiment är på väg att få sitt medicinska genombrott. Genom att använda hajar, en av naturens snabbaste och effektivaste mördarmaskiner, hoppas hon på att hitta nyckeln för att regenerera den mänskliga hjärnan och bota alzheimers.

Men för att nå sitt mål har hon brutit mot de etiska principerna genom att på genetisk väg förändra hajarnas DNA. Detta har gjort hajarna smartare och snabbare, förvandlat dem från farliga jägare till jagande monster.

Under finansiären Russel Franklins vakande öga har Susan och hennes team lyckats få fram prover från den största av de genetiskt förändrade hajarna, bara för att ögonblicket senare skräckslagna se på när hajen sliter sig ifrån fångenskapen och orsakar förödande skador på arbetsstationen. Med en tropisk storm härjande omkring det nu sjunkande komplexet är nu forskarna och arbetarna nu själva byten för den fasansfulla nya generationen hajar som de själva har varit med om att skapa…

År: 1999

Valente Rodriguez
Brent Roam
Eyal Podell
Erinn Bartlett

Jag tycker folk är lite väl hårda mot den här filmen. Den är "overklig" och "förutsägbar" säger ni, men so what!

Hajar är coola, det vet dom flesta om och den här filmen var aldrig gjord till att vara smart, eller realistisk. Den är gjord för att vara en härlig rulle med hajar som systematiskt konsumerar människor under två timmar. Det är ett fungerande koncept och underhållningsvärdet är väldigt stort i filmen. Jag menar bara grundidén med att hajarna får en "oväntad sidoeffekt" och blir intelligenta är ju stenhård =)

Jag funderar kraftigt på att höja betyget till en trea bara för detta, men egentligen är den väl inte värd det så det får bli en väldigt stark tvåa istället.

Snygg, effektiv och till viss del oförutsägbar hajfilm, ett positivt inlägg bland alla usla "Hajen"-kopior. De skapade hajmaskinerna är imponerande, men tyvärr blir det lite för taskigt datoranimerat här och där och hajarna förlorar sin glans. Sen är manuset stundtals lite småkorkat och Burrows karaktär är lätt att ogilla. Jag gillar fortfarande scenen med Skarsgård. Det hade dock blivit läskigare om det varit vithajar istället för makohajar, men man kan väl inte alltid få allt. Stabil trea!

movie-king

mycket bra o grym film!
jag ger den -4

Noisome

Hajar som kan överlista oss människor? Nej, jag tror inte det.

Underhållande film som jag faktiskt gillar trots att det inte finns ens ett uns av trovärdighet i filmen.

Vilken smörja! Det finns inget at hämta när man ser filmen. Inget. Dåliga intriger, dåliga skådisar och löjlig handling.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regissör: Renny Harlin -
Skådespelare: Thomas Jane +
Unik: -

crack_of_dawn

Underhållande just för att den är så overklig. Dock inget jag skulle köpa för att se om... men som sagt riktigt underhållande.

ledge

Sevärd hajfilm. Manuset är egentligen otroligt korkat, men det fungerar. Regissören Renny Harlin verkar dock osäker på om han skall göra en actionfilm eller en skräckfilm. Personligen tycker jag att han borde ha koncentrerat sig mer på skrämseleffekter än storslagna fyrverkerier.
Monsterhajarna fungerar överlag. Tyvärr har Harlin, i likhet med flera regissörer, förlitat sig för mycket på dataanimation. Hajarna tenderar att bli mer rymdmonster än hajar och det drar tyvärr ner helhetsintrycket.
Skåedespelarna gör bra ifrån sig och filmens styrka ligger i det faktum att man inte vet vem som skall bli hajmat. I sådana här filmer brukar det alltid vara den skådespelare som har högst gage som överlever, men detta bryts i Depp blue sea. Det finns här en scen som lyfter hela filmen.
Sedan är det roligt att se Stellan Skarsgård göra en "oseriös" roll som försupen forskare. Det är få svenska skådespelare som skulle våga medverka i en monsterfilm. De enda jag kan komma på är Max von Sydow, Peter Stromare och just Stellan Skarsgård. Tummen upp för Stellan.
Helt klart en sevärd skräckfilm, men ingen höjdare direkt.

Deep Blue Sea 2 (2018)
Deep Blue Sea 3 (2020)