Rain Man

Rain Man Köp filmen på CDON
3,9

Handling: Cruise spelar Charlie Babbit, en självupptagen materialist som gärna tar risker för att tjäna stora slantar. Medan han försöker rädda en storaffär med lyxbilar, som han satsat mycket pengar på, får han reda på att hans far har dött - och att den som får ärva största delen av kvarlåtenskapen är en autistisk (snarare den mer sällsynta åkomman Savant syndrom/påminner lite om Asperger syndrom) storebror, Raymond, som Charlie inte visste att han hade. Charlie blir förbannad över att ha blivit förd bakom ljuset och kidnappar storebrodern, vilket visar sig betydligt mer dyrköpt än han tänkt sig men också ger honom viktiga insikter som för honom närmare sin familj.

År: 1988

Marshall Dougherty
Patrick Dougherty

Copyright United Artists

Cammie

Fantastisk film! Gripande, rörande, känslosam. Filmen fastnar på näthinnan och jag vill absolut inte få bort den därifrån. Det är otroligt hur regissören får mig att först hata Charlie Babbit (Tom Cruise), till att fullkomligt älska honom! Och Dustin Hoffmans insats ska vi bara inte tala om...

KatrinaL

Jag älskar den här filmen! I början ville jag nästan slå till Charlie (Tom Cruise) för att han var så dum mot stackars Raymond (Dustin Hoffman), men senare i filmen blev han faktiskt snällare. Dustin spelar rollen som Raymond perfekt! Visst Tom var också bra , men hade jag inte sett dukumänteren hade jag nog trott att snubben var efterbliven påriktig. Flera gånger i filmen glömde jag bort att det var en film. det kändes som att allt var påriktigt. En solklar 5a!!

SvenskaFilmNörden

Det här är en charmig, smart och sentimental film som riktigt griper tag i en, man kan inte bli annat än rörd när en riktigt irriterad Charlie (Tom Cruise) försöker förklara saker och ting för sin autiske och specielle storebror Raymond (Dustin Hoffman).

Charlie är en självupptagen och pengakåt ung man i affärsvärlden, vars värld blir upp-och-ner vänd när han får reda på att hans far, som han har brytit kontakten med för längesedan, är död. Inte nog med det, han får inte ärva något av den ekonomiska förmögenheten, den går istället till en autistisk man, Raymond, som visar sig vara Charlies storebror. Charlie blir givetvis väldigt förvirrad och kidnappar sin bror, för att få sina pengar, istället så får han sig en gigantisk familjeläxa.

En fin och gripande film, som jag faktiskt gillade mer dagarna efter att jag hade sett den än när jag såg den, troligtvis för att jag då hade fått chansen att reflektera över den.

Hiddenman

Filmen får en medelfyra av mig. Otroligt gripande och alla spelar väldigt bra, speciellt Hoffman och Cruise ska vi inte tala om.

Vill tycka att den är helt fantastisk men jag kan liksom inte sätta mig in i den ordentligt. Även om storyn är gripande men ytterst bra skådisar så kan jag inte förmå att ge mer än en trea. Den biter inte på mig som jag hade önskat.

väldigt bra film och bra spelat av tom cruise och specielt Dustin Hoffman..det enda negativa ja kan hitta i filmen e att den kändes som det va flera timmar lång

tårtsmula

hade nog förtjänat ett högre betyg, men jag gillar inte gamla filmer helt enkelt

Jor3x

Sjukt bra film, tycker inte om så mycket drama filmer i allmänhet men denna var riktigt bra. Suveräna skådespelar insatser som gör filmen ett måste att ha sett.

Aerosmith

Dustin hoffmans prestation är helt enkelt fantastisk

Så otroligt bra film, den verkligen griper tag och man vill inte att den ska ta slut. Lockar till både tårar och små skratt. Och jag måste absolut säga att Dustin Hoffman gör sin roll så otroligt bra. Får en 5:a helt klart