Född den fjärde juli

Krig:

Född den fjärde juli  Köp filmen på CDON
Krig:

Handling: I filmen följer man den unge Kovic från när han som ung pigg tonåring tar värvning för att vara med i Vietnamkriget, till hans återkomst som bitter och arg veteran, dömd att sitta i rullstol resten av sitt liv. Det är inte bara han själv som har förändrats - det land han återvänder till är ett helt annat an det han lämnade. Nu börjar Kovic en ny kamp för att överleva - en kamp för honom själv och de tusentals andra i samma situation...

År: 1989

Erika Geminder
Amanda Davis
Kevin Harvey Morse

Xenomorph

Mycket stark skildring om vad som händer med en skadad Vietnamveteran som har problem med att återvända till det amerikanska samhället.

Savannah

En mycket sevärd film, med en fullkomligt övertygande Tom Cruise (ja, ni läste rätt - han KAN övertyga i en seriös roll). Det är bara att kapitulera - den här filmen är ett absolut måste att se!

Är inte särskilt förtjust i Tom Cruise, men här är det frågan om han inte gör sin bästa prestation någonsin.

AntonT

Mycket stark skildring om Vietnamkrigets efterföljder i USA. Tom Cruise gör kanske sin bästa prestation under sin skådespelarkarriär som huvudpersonen Ron Kovic. Det som gjorde att jag fastnade mest för den här filmen är hur debatten kring vietnamkriget skildras, och Stone lyckas verkligen få fram hur splittrat USA var i den här frågan. På tal om Plutonen som någon tidigare jämförde denna film med så tycker väl inte jag att de riktigt kan jämföras, då de inte behandlar samma aspekter av kriget. Men också roligt att se att Stone plockar med sig ett gäng grabbar från plutonen som gör olika stora framträdanden (Tom Berenger, Willem Defoe och John C. McGinley). För att sammanfatta:En bra, djup film,bör ses.

Tycker inte den är lika bra som Stones "Plutonen". Av någon anledning berördes jag inte lika mycket. Cruise är dock mycket bra!

Pesole

Detta är en bra film med Tom Cruise, men jag tycker inte det var den bästa filmen. De finns mycket bättre med filmer så klart. Men Tom Cruise var snygg i den här filmen.

Mikael

En bra film men blir seg mot slutet. Cruise är faktiskt väldigt bra. Svag 3:a.

Savannah

ashkan

Detta är en väldigt bra film och Tom Cruise gör ju en av sina bästa roller någonsin.

ramlad

Jag är en sucker för sorgliga filmer, därför gillar jag den här. Bra spelat av Cruise o co.