French Connection - lagens våldsamma män

French Connection - lagens våldsamma män  Köp filmen på CDON

Handling: När två poliser fattar misstankar mot en liten godisaffär i Brooklyn samtidigt som en av deras franska kollegor mördas i Marseille är det bara början på den gigantiska heroinhärva som narkotikapoliserna Doyle och Russo blir tvungna att nysta upp.

År: 1971

Eddie Egan
André Ernotte
Sonny Grosso
Ben Marino

Klassisk, stilbildande och verklighetstrogen polisfilm med mycket bra skådespelare. Men precis som med Dirty Harry blir det lite väl dystert och just den här filmen gjorde mig nedstämd. Men det är väl också filmens styrka. Stark trea!

Filmen är helt okej. Med bra skådespelare..

En utav dem bättre polisfilmerna någonsin. Har ett par riktigt bra scener exempelvis den berömda biljakten/tågjakten. Hackman kanske sin bästa roll efter Avlyssningen och det var riktigt kul att se en av Buñuels favoriter Rey som knarkkung. Hårdkokt ruller som underhåller speltiden ut.

En av de bästa polisfilmerna som har gjort.
Hackman är amazing som Popeye.
Denna film är även känd för den berömda biljakten och den kan inte beskrivas, den måste ses.

Den hade en del stundtals okej scener, men för det mesta var filmen seg och jag var hela tiden tvungen att koncentrera mig för att inte förlora intresset helt å hållet.

Härlig 70-tals klassiker som verkligen visar prov på polisarbete på gatorna. Gillar också att den är så smutsig och att karaktärerna inte är genomgoda.

Timoti

Den var inte lika bra som jag hade hoppats på att den skulle vara. Jag har precis köpt ettan och tvåan men jag har inte hunnit att se den andra filmen. Man får inte heller glömma när tåget kolliderar med ett annat tåg. Bo Widerberg fick ju sin idé till Mannen på taket genom att se den här filmen.

French Connection II (1975)
Det börjar med mord (1986)