Levande måltavla

Levande måltavla Köp filmen på CDON

Handling: Agent 007 (Roger Moore) tävlar mot tiden för att stoppa en galen industriman (Christopher Walken) som kommer att döda miljoner människor om han lyckas få tag på världens microchip tillgångar. Från Eiffeltornet till toppen av Golden Gate bron, James Bond kan inte stoppas!

År: 1985

Lois Maxwell
Dolph Lundgren

Copyright United Artists

Swampe

Bond är alltid Bond. Den här är dock överdriven på fel sätt. Ett bra exempel är första scenen när han åker skidor. Men filmen har en bra idé och den funkar mycket bra. Roger Moore och Christopher Walker är väldigt bra.

Om det är någon av Bondfilmerna jag gillar extra mycket så är det den här. Bondfilmen som av många anses som den allra sämsta. Jag fattar inte detta då jag bara njuter genom hela filmen. Den har ett lugnt tempo, som fungerar ovanligt bra för att vara en Bondfilm.

Scenerna från stuteriet är mysiga och första träffen mellan Zorin och Bond är i mina ögon redan klassisk. Walken imponerar. Han gör verkligen Zorin till en psykopat, värre och bättre än tidigare och senare skurkar. Många klagar på Tanya Roberts skrikande och visst, hon skriker mycket och det kan tyckas lite överdrivet, men annars gillar jag henne, både utseendemässigt och som skådespelerska. I mitt tycke ett strålande farväl av Roger Moore.

Cammie

Jag är inte speciellt förujust i Roger Moores Bond, som förför alla kvinnor han ser och dessutom är övernaturligt odödlig. Protagonist-Bondbruden i den här filmen är så otroligt blond och våpig att jag kräks efter fem minuter och att hon inte tappar rösten så mycket som hon skriker är ett mysterium.
Dock har filmen några ljusglimtar, i form av antagonisterna Walken och Jones. Framför allt Jones är suveränt självständig och så långt ifrån våpiga Tanya Roberts som möjligt.

En 3+ som film, men en -4 i sin egen genre.

Taglines: Adventure Above And Beyond All Other Bonds. / Has James Bond finally met his match?

En bra Bond-film som ibland får oförtjänt dålig kritik - om detta säger jag bara att de personerna inte vet vad de pratar om, de är inga riktiga Bond-fan.
Coola int. miljöer, roliga uppfinningar, starka karaktärer (främst tänker jag på Jones och Walken) och allt det andra som hör till... Dock lagom snygga "brudar" denna gång. Spännande och oförglömliga scener i gruva, i Paris och på Golden Gate-bron.
Glöm ej bort att svenske Dolph Lundgren här gör sin scendebut i filmvärlden *!
Hamnar solklart i DVD-samlingen bland de andra i serien.

Trivia: The Eiffel Tower Jump was made from a platform extending out into air which was necessary in order to perform the stunt. The platform was painted the same color as the Eiffel Tower and it can still be seen in the final film's footage. / Roger Moore's final appearance as 007. This was Lois Maxwell's final appearance as Miss Moneypenny. / * Although only appearing very briefly, this movie is Swedish Dolph Lundgren's first on-screen role. He landed the position because he was dating Grace Jones at the time of the filming, and was conveniently on set when director John Glen realized he quickly needed someone to fill in as a simple gun wielding body guard.

En bra och spännande film Roger Moore gör en bra ionsatts

Stefan

Den här filmen får en trea i betyg av mig, det jag gillar med den är framförallt hur skådespelarna gör sina roller, jag gillar verkligen samspelet mellan Bond ( i rollen som snobbige St John Smith) och hans kollega (i roll som betjänt) när de vet att de är buggade, scenen känns som skriven av honom själv.
De som uppskattar Moores sätt att spela vet vad jag menar.

En snygg och tidsriktig sorti av Roger när han närmade sig de 60.

En bra Bond film. Moore är bra i rollen.

rednaxela

En av de bästa bondfilmerna bra drag och den bond som är bäst roger moore.

Moores sista är faktiskt hyfsad. Scenerna då Moore gestaltar snobben St John Smyte är mycket underhållande. Inte ens Connery skulle kunna göra dessa scener bättre.
Fast filmen har ändå nackdelar. Walken spelar ibland över och scenen då han och en till skjuter ihjäl gruvarbetare passar inte i en Bondfilm och Roger Moore själv blev upprörd på grund av dessa scener.
Tanya Roberts är en medioker bondbrud. Typ 20 gånger i filmen så ropar hon JAMES, HELP ME!!.
Dessuton så är hon minst 25 år yngre än Moore själv.
Fast trots allt mitt klagande så är Levande måltalvla trots allt en hygglig Bondrulle. Moore är utmärkt. Betyg=3-.