Sleepers

Sleepers Köp filmen på CDON
3,8

Handling: Ett spratt i ungdomsåren urartar och fyra pojkar blir mycket hårt dömda av rättssystemet och skickas till en uppfostringsanstalt. Där blir de sadistiskt utnyttjade av vakterna. 15 år senare får de plötsligt en möjlighet att ta hämnd.

År: 1996

Jason Patric
Joseph Perrino
Brad Pitt
Brad Renfro

Mycket bra film ,och det kan facktist hända och skådespelarna är av dom bästa.

Filmen är tragisk, skrämmande intressant och känslosam, med en suverän Brad Pitt i en av huvudrollerna. Handlar om vänskap, hämnd och lojalitet. Lämnar ingen oberörd. Svag fyra.

Robert_Eriksson

En intressant och ganska gripande film, som innehåller några riktigt starka och obehagliga scener. Robert De Niro är som vanligt mycket bra. Mitt betyg blir en stark trea, alldeles på gränsen till en fyra.

Skådespeleriet går ju absolut inte att klaga på. Ett bra manus med starka scener.

antoniuz

bra film - gripande, svag 5'a

Mycket bra film ,och det kan facktist hända och skådespelarna är av dom bästa.

Sweet_Jenny

Lite långdragen inte den direkt bästa filmen jag har sett, jag jublar inte för den! (nja, det finns bättre filmer...) Lite lång tråkig... men kändes mer som drama film (det stod i tidningen att det var en Thriller... men här står det just drama) Den får en stark 2:a.

En bra film med fina skådespelarinsatser, men den kändes lite för långrandig. 3,5.

Efter alla fina omdömen var jag riktigt nyfiken på Sleepers. Tyvärr går den ändå inte riktigt hem hos mig. Storyn känns luddig och överdramatiserad, och personligen kan jag inte hysa mycket sympati för John och Tommy. Jag förväntade mig en film i samma stil som Överlagt mord (1995), men Sleepers kommer inte ens i närheten av den filmens stjärnstatus. Underligt upplägg som aldrig riktigt lade sig till rätta, och trots förstklassigt skådespel av Robert De Niro, Kevin Bacon (som länge har varit min absoluta favoritskådespelare), Brad Pitt, Dustin Hoffman och även Ron Eldard och Billy Crudup ser jag ingenting som befogar en trea. Hyfsat intressant av och till, men ingenting som verkligen fängslar mig. Prima soundtrack dock, fin regi och mycket charmig inledning. Dock måste jag insistera på en stark tvåa då intrigen är så pass ointressant och konstlad.
"I didn't know you like pidgeons so much."
"I like everything that don't talk."

En tragisk och mycket gripande film. En riktigt bra film dessutom. Kevin Bacon övertygar totallt.

Filmen är både i färg och svartvit