Dom kallar oss Mods

Dokumentär :

Dom kallar oss Mods Köp filmen på CDON
Dokumentär :
3,9

Handling: Under ett kvarts sekel följde Stefan Jarl Kenta, Stoffe och deras polare med kameran - genom deras liv och många gånger bokstavligen fram till gravens rand.

År: 1968
Stefan Jarl
Kenneth 'Kenta' Gustafsson

Copyright Svenska Filminstitutet

jeb

Kenta och Stoffe, välkända "mods"-ikoner älskade eller hatade av hela Sverige. En underhållande, men även skakande dokumentation av den svenska "välfärdsstaten" under sextiotalet, som berör, äcklar och roar på samma gång.

Den första filmen i trilogin känns klart mer lättsam än t.ex. "ha ett anständigt liv". Här har Kenta & Stoffe inte gått ner sig så mycket än, men i den andra filmen är tonen mycket mörkare och deppigare. Trots allt är trilogin något som borde visas i varje skola och även på TV lite då och då. Har man väl sett trilogin blir man nog inte så sugen på att pröva på droger. Filmtekniskt och allt runt omkring så är det väldigt amatörmässigt gjort, men det är en stilbildande svensk dokumentär som gör ett starkt intryck vilket också är meningen.
En film som berör och som man bör se.

Ajice

Väldigt skum men intressant film.

Ellani

Väldigt bra och gripande dokumentär.

martin88

Har länge velat se triologin och nu tog jag mig i kragen! Det skulle visa sig vara ett bra beslut. Denna den första delen är väldigt underhållande, men också givetvis både skrämmande och tragisk! Gillar verkligen fotot och det lugna berättartempot där inga onödigt berättarröster lagts till, bilden räcker gott och väl!

Robert_Eriksson

En liten besvikelse. Filmen är inte dålig, men jag hade trott att den skulle vara mer intressant än vad den är. Värd en svag trea.

Sky_Pirate

Medan de två uppföljarna bara gör mig deprimerad, är Dem kallar oss Mods ett lyckopiller. En film om ungdomen och allt som hör den till. Man får känslan av att allt var möjligt. Man blir förälskade i både Kenta och Stoffe, på ett obögigt vis, och när man ser hur mycket dem har förändrats tio år senare vill man bara spy av tanken på droger. Dock ska man självklart se uppföljarna också.

Venschla

Väldigt rolig men också väldigt sorglig.
En sak jag inte fatt är om det är "live" liksom orginal människorna?

Khori

En underhållande dokumentärfilm som känns äkta. Man lär känna Kenta och Stoffe rätt så bra och det är spännande att följa dem. Filmningen var helt okej tycker jag. De pratar härligt, luriga uttryck de hade på den tiden!! Även fast de kommer från trasiga hemförhållanden och har det jobbigt verkar de ha en härlig sammanhållning och kul!

När jag dagen efter jag sett filmen fortfarande inte kan få den ur skallen förstår jag att jag måste höja betyget till en fyra.

Filmen är svartvit

Ett anständigt liv (1979)
Det sociala arvet (1993)