För en handfull dollar

Western:

För en handfull dollar Köp filmen på CDON
Western:
3,7

Handling: En mystisk gangster (Eastwood) har precis anlänt till San Miguel, en hård, dammig gränsstad där två konkurrerande smugglargäng terroriserar de fattiga invånarna. En mästare av "snabbdragning", vilket leder till att han tar emot erbjudande om anställning av varje gäng. Men hans ärlighet kan inte köpas; han tar båda jobben ... och sätter igång en plan för att förstöra båda gangstergängen.

År: 1964
Regissör: Sergio Leone
Originaltitel: Per un pugno di dollari
Alternativ titel:A Fistful of Dollars

Gian Maria Volonté
Marianne Koch
Clint Eastwood

gary thorstenson

Detta är en mycket vacker film, nu syftar jag absolut inte på handlingen, eller skådespeleriet, utan på det otoroligt snygga fotot, de balla kostymerna och den fräcka musiken. Filmens intrig är ett riktigt sömnpiller, och skådespelarna är ganska dåliga. Dock är detta något som förbättras betydligt i de två senare delarna av triologin.

Clintan är hur hård som helst, men handlingen brister en del. Karaktärerna är svartvita, handlingen enkelspårig och det finns en hel del logiska luckor. Med det sagt så är musiken och ljudet mästerligt samt att handlingen innehåller gott om underhållningsmoment.

Dollar trilogierna håller hög klass trots en relativt blygsam budget. Leones vackra bildspråk och släpande tempo i kombination med Morricones musik gör den sevärd. Clintan är perfekt som den fåordige 'gringon'.

Väldigt charmig film om den mystiske mannen som en dag kommer till en liten stad och börjar röra runt ordentligt. Filmen känns väldigt sunkig, ungefär som en hongkongaction från samma tid, men ändå är 4:a ett rättvist betyg.

Gillar musiken och gillar västern. Men nja, ganska tråkig och slätstruken.

En klassisk vilda västern, baserad på en ännu mer klassisk samurajfilm. Sergio Leones västernfilmer är alltid värda att slänga ett öga på. De är inte alltid lättillgängliga att se på, men ger man dem en chans brukar man vinna på det.

Ljud och bild är ok, särskilt med tanke på hur gammal filmen ändå är. Skådespelarna (förutom Clint Eastwood) är väl i princip okända för oss i Sverige, men de gör ändå ett bra jobb.

En väldigt bra western film. Clint Eastwood är grym i sin roll. Spännande och snygg gjord.

Sallee

"För en handfull dollar" är filmen som satte fart på Clint Eastwoods filmkarriär. Kan väl inte direkt påstå att det är Clintans bästa western film. Men den är i alla fall underhållande och storyn är godkänd.
Bra gjort Sergio Leone.
Pluset går självklart till musiken, som i alla de andra western filmerna är super bra.

För att vara inspelad på 60-talet och så pass bra gjord.
Ge jag betyget 4.

Konstigt nog så har jag väntat väldigt länge med att se denna banbrytande "spaghetti - western".
För en handfull dollar är filmen som på allvar kickade igång Clint Eastwoods karriär och den är helt klart sevärd. En hyfsat spännande western med bra ljud och shyssta inzoomningar på skådisarnas ansikten. Detta skulle även användas i Sergie Leones andra filmer.

Om man jämför med typ Harmonica - En hämnare så är inte För en handfull dollar lika storslagen.
Man märker här den begränsade budgeten och de sämre skådisarna (förutom Clintan)

För en handfull dollar är dock givetvis en bra film som födde en hel "sub - genre", fast Leone har gjort mycket mera "fylligare" och mera välgjorda westernrullar.

rednaxela

Handlingen utspelar sig i italien där ökenlandksap breder ut sig.Huvudkaraktären heter clint eastwood och gör denna film levande med sin snabba skjutning och skarpa intelligens.Väldigt spännande rakt igenom jag tvekar inte på att säga att detta är den bästa filem jag någonsin sett western i högsta klass.Detta är filmen med en lysande eastwood och detta är även filmen som skulle komma att förändra filmhistorien för alltid.Mästerverk.

Yojimbo - Livvakten (1961)
För några få dollar mer (1965)
Den gode, den onde, den fule (1966)
Sukiyaki Western Django (2007)