Den gode, den onde, den fule

Western:

Den gode, den onde, den fule Köp filmen på CDON
Western:
4,0

Handling: Två revolvermän har bildat ett partnerskap. En är en efterlyst man (Den fule) och hans partner (den gode) överlämnar honom mot belöningen som är utfäst. När hängningen äger rum skjuter den gode av repet och den fule kan fly. men den fule vill ha hämnd, jagar rätt på den gode och återgäldar tjänsten. En döende man avslöjar hemligheten med en gömd löneutbetalning för den gode, men både den fule och den gode hamnar i ett fångläger där en sadistisk Unioinsofficer (den onde) upptäcker deras hemlighet, den onde för dem ut från fånglägret för att finna pengarna.

År: 1966
Regissör: Sergio Leone
Originaltitel: Il buono, il brutto, il cattivo
Alternativ titel:The Good, the Bad and the Ugly

Antonio Casas
Aldo Sambrell
Al Mulock

SquigBobbLe

Den sista och helt klart bästa i Leones mästerliga trilogi. Det som är synd är att de här underbara filmerna blev utskrattade och rankades som otroligt tråkiga filmer på 60 talet av filmkritikerna.
Nu däremot har de börjat uppskattas och blivit klassiker.

I den här filmen har Leone lärt sig från sina missar i de två tidigare delarna och här funkar allt. Foto, skådespel, regi, dialog, manus, musik etc.. musiken är det jag uppskattar mest av Sergio Leones "spaghetti-western's" Ennio Morricone har enligt mig aldrig gjort en sång som inte passar i scenen till den här trilogin.

Ett mästerverk och klassiker måste ses av alla!

martin88

Filmens historia är inte så märkvärdig, men skådespelarna är mycket bra och höjer filmen. Musiken är kanske den mest kända genom alla tider och passar in bra i filmen. Filmen är tyvärr för lång då den stundtals känns lite seg och utdragen, överhuvudtaget så är tempot väldigt lågt och det blev lite för lite variation för mig. Det har blivit en riktigt klassisk film, och det går att förstå varför, även om inte jag tycker den är så extremt bra.

rednaxela

En otroligt bra westernfilm där clint eastwood är helt enorm.Karaktärernas förhållanden är mycket bra och dialogen är också i toppklass.Det kan inte bli annat än en femma till dennna film som drar ner dig till öknen och där du får uppleva helhäftiga skjutningar.Filmens musik är helt underbar och karaktärerna håller bra.Regissören har verkligen lyckats skildra karaktärerna i denna film på ett genuint sätt.Varje scen ur filmen är så bra så att man ryser.DEn som inte har sett den eller tvekar på att se den kan jag verkligen rekommendera det största filmverket genom tiderna.

Lika spännande som de andra filmerna även om denna inte kändes som samma filmserie. Det var ganska konstigt att Lee Van Cleef har en ny stor roll i den här filmen. Jag trodde ett bra tag att han spelade samma person som i film nr 2, men sedan insåg jag att han var en helt ny karaktär.
Jag reagerade också på att Clintans roll var ganska liten. Det är egentligen "den fule" som har mest fokus på sig under den större delen av filmen.

Mycket bra, outstanding inom sin genre (Western) genom bra skådespelare, bra musik och snyggt filmad, storyn är lite svag och håller ner betyget till en svag 4:a.

Antonlikemovies

Clintan när han är som bäst.
Tycker att alla Dollarfilmerna är mästerverk.

En riktigt bra film och den bästa i "En Handfull dollar" triologin. Clint är grym som vanligt.

Franck226

Jag är inte så mycket för västen men den här filmen är en riktigt bra film asså!!

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regi: Sergio Leone -
Skådespelare: Clint Eastwood +
Unik: -

Evenstar_92

Helt underbar westernfilm, kommande från en tjej som inte är överförtjust i den genren.
Clint Eastwood spelar jättefint precis som de andra, och helt otroligt att den här är från 1966, grymt bra!
Och just musiken, "main theme" är ju hur känt som helst, och det är fantastiskt, något som man kan gå och nynna på.
Synd att den kändes lite lång ibland och segdragen, men den är helt klart sevärd.

För en handfull dollar (1964)
För några få dollar mer (1965)