Mannen utanför lagen

Western:

Mannen utanför lagen Köp filmen på CDON
Western:
3,6

Handling: Clint Eastwood spelar en fridsam bonde som förvandlas till en hänsynslös hämnare sedan hans familj massakrerats av nordstatssoldater.

År: 1976
Royal Dano
Matt Clark
John Verros

Copyright Warner Bros.

Jag bockar och bugar över vilken fantastisk filmskapare Clint Eastwood är. Underbar western som har allt.

janne lindh

Clint Eastwood är ju känd för flera toppfilmer, bl.a. For a handful dollar och Den Gode, Den onde, Den fule. Men den här kanske ändå tar priset som den bästa western genom tiderna.

Detta är en av Clintans absolut bästa westernfilmer, jämte hans spaghettiwesterns. Filmen är en fröjd från början till slut och blir aldrig seg, trots att den är rätt lång. Jag går inte in på handlingen (förutom att även här är det en historia om hämnd),

antoniuz

stark 3'a

SvenskaFilmNörden

En mytomspunnen, häpnadsväckande och spännande film. Storslagna västernscener blandat med fina miljöer och hårda cowboys.

Eastwood spelar en bonde som får hela sitt hus nerbrännt och sin familj dödad av nordstatssoldater. Han går med i ett utav många kriminella sällskap som söker hämnd.En dag så får helt plötsligt alla grupper chansen att få amnesti, de lämnar in vapnen och får gå därifrån i fred. Alla utom Josey Wales går till mötet där de ska svära trohet till USA, föga anar de att alltihop är en komplott och att de kommer att mördas. Nu finns det bara en hämnare kvar, ska han lyckas att få sin hämnd eller ska han dö som sina kamrater..?

En mycket känslosam och fin gammal västernrulle med Clinton i storform, en klassiker som ska ses.

Helt okej western, men kanske lite för lång.
Fast den var gripande och hyfsat underhållande.

Tuff och kompromisslös western signerad Clint Eastwood.

Return of Josey Wales, The (1986)