Batman

Batman Köp filmen på CDON

Handling: Efter att en ung pojke får bevittna när hans föräldrar skjuts ner på gatan i Gotham City växer han upp och blir Batman. Batman blir en hemlighetsfull figur för invånarna i Gotham City som tar hand om brottslingar på egen hand. Det första som dyker upp för Batman är skuggorna av när Jokern försvinner. Jokern är en förfärlig figur som är ute efter revange på sin förra arbetsgivare och samtidigt vill han ha roligt. Men han vet inte att Batman finns.

År: 1989
Richard Strange
Carl Chase
Mac McDonald

Copyright Warner Bros. Pictures

Vackert soundtrack, bra Batman, mörk stämning, perfekt film. Att Burton lyckats göra något så bra och trovärdigt av något som tidigare varit ett stort skämt, är värt all cred i världen. Det är spännande och intressant genom hela filmen, och nästan lite läskigt med Jack Nicholson som "The Joker". Detta är antagligen den Batman vi för alltid kommer minnas, en solid fyra.

Cammie

Tim Burton väver skickligt in humor i den mörka berättelsen om Batman. Bäst är Michael Gough i rollen som betjänten Alfred.

Regisserad av Tim Burtons precis som tvåan. Riktigt bra känsla och inlevelse. jag älskar den mörka lite dystra stämmningen över filmen. Riktig batman känsla! Endast Tim Burtons hade kunnat åstadkomma något sånt här.

Första Batman är sevärd men visst är Nolans versioner bättre

Klassiker :) gillar den skarpt även om heath ledger gjorde jokern till sin egna karaktär.

Christiian2

En klassiker och Jack är grym som JokerN!

martin88

Nästan omöjligt att inte jämföra denna film med Nolans filmer, och då står sig denna film väldigt platt i mina ögon. Visserligen är Jack Nicholson riktigt bra som Jokern, men generellt är skådespelet klart sämre än i de nya filmerna. Fotot är inte lika snyggt och effekterna inte på alls samma nivå. Största skillnaden är nog ändå enligt mig spänningen och tempot som här är betydligt lägre. Tillhör inte en av Burtons bästa och betyget stannar vid en stark 2:a!

En bra Batmanfilm. Den bästa skådespelaren i denna film är tveklöst Jack Nicholson som Jokern. En typisk film som man ser om lite då och då.

Maria007

Tim burton plus Michael Keaton = Bästa Batman filmerna. Detta är den ena!

madeleine_g

Jag är ett stort superhjälte fan och jag slukar allting som jag bara kommer åt bara det handlar om superhjältar och batman är helt klart en av favoriterna. Dock så tycker jag inte riktigt att Keaton passar som rollen, men han är helt klart en av dem bästa. Jack är såå läskig som den något psykiskt störda jokern. Han passar perfekt i den rollen men dock så gör han den inte lika bra som Heath Ledger, som tar rollen till ett helt nytt universum och utvecklar honom ännu mer.

Men kortfattat så kan ja klart rekommendera den här filmen.

Batman - Återkomsten (1992)
Batman Forever (1995)
Batman och Robin (1997)