Taxi Driver

Taxi Driver Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Vietnamveteranen Travis Bickle är taxichaufför i New York. Han kan inte sova. I sin paranoia kör han runt i staden och äcklas av våldet, hororna och alla de hemlösa. "En dag kommer regnet och sköljer bort all skit" säger han. Men det kommer inget regn. Travis kan inte ens få det lilla barnfnasket Iris att överge sin hallick. Travis beslutar sig för att själv skrida till handling. Han köper fyra pistoler. Nu ska senatorn mördas.

År: 1976

Gino Ardito
Garth Avery
Harry Cohn
Copper Cunningham

Jag är verkligen ingen fan av Scorsese, men har jag tagit tummen ur röven och betat av den här rullen också och den var väl, trots mina låga förväntningar, lite av en besvikelse.

Låt mig bara börja med att ge Scorseses lite roser för det skickliga fotot och en lågmäld stämning som håller bra och befäster sig i en genom hela filmen. Tyvärr så spelas det samtidigt en usel melodi av Jazz i bakgrunden som är sjukt störande och slutet i filmen är oerhört tvingat och ologisk.

Jag stör mig främst på att det är så himla "checkt" - typiskt amerikanskt och självklart är omständigheterna runt omkring ytterst förenklade. Jag menar, ta t.ex. De Niro: Hur troligt är det att en galning skulle få en sådan glorifiering runt sig...

Med risk att börja spoila lite vill jag även nämna Iris. Hon sprang ju hemifrån för att hon hade problem hemma. Varför skulle alla dessa problem lösa sig bara sådär av att hon kommer hem igen? Och vad exakt menar farsan när han skriver att han "tagit åtgärder för att hålla henne hemma"? Det där luktar lite Josef Fritzl om ni frågar mig: "En mysig källare och några barn är precis vad den flickan behöver."...

Sammanfattningsvis är filmen visuellt tiltalande med en skön lågmäld stämning, men man lyckas inte ta vara på potentialen i filmen fullt ut, utan man förlitar sig på en klyschig och krystad amerikansk åskådning för att sälja filmen. Tyvärr så funkade det också...

martin88

Har länge tänkt se denna klassiker men först nu blev det av. Visst har den många styrkor, bland annat i form av bra skådespel. Den har också en del svaga sidor, kanske främst att man lätt kan tappa intresset då det periodvis händer väldigt lite. Totalt sett blev det en besvikelse helt klart och betyget stannar vid en stark 2:a!

Scorsese och De Niro är verkligen ett radar par. Tycker att De Niros karaktärsutveckling är sjukligt intressant och han gör som vanligt en galant insats. Filmen är lite egen filmtekniskt med, känns som Scorsese blandar allt lite friskt. Foto, musik, klippningen allt blir på något slags sätt "lågmilt tufft". Herrmans musik är soft dessutom. Absolut värd en fyra, riktigt bra.

Välspelad film där Robert de Niro briljerar, plus också för fotot, filmens handling är genomgående väldigt mörk och man kan dra paralleller till än det ena än det andra som hänt i verkligheten under senare år. Lite segt och och händelsefattigt är det tyvärr under ganska långa perioder, upplösningen är också en smula tveksam. Hade väntat mig mer av både story och spänning, betyget stannar på en stark 3:a på gränsen till en 4:a.

Det finns en spännande stämning genom hela filmen. Tyvärr är den bitivs lite händelsefattig och man vet inte exakt var huvudpersonen står. Men slutet var bättre än jag trodde.

De Niro är så snygg och cool men jag får en bisarr oroväckande känsla när jag ser filmen.

Välspelad film med en story som till grunden är imponerande.

Dock så var den alldeles för seg för mig, och jag tappade efter en tid intresset helt och började få tankarna på annat.

Föredrar du sega filmer, är detta ett måste.

Angelus

En av historiens bästa filmer av Martin Scorsese, bra handling, bra skådespeleri, De Niro suverän som Travis Bickle en vietnam veteran, en mycket ung Jodie Foster spelar bra också, roliga repliker, bra slut

mycket cool 70tals film må jag säga..jag visste att den har va hypad till hundra och jag hade stor förväntningar på den men den lyckade inte göra mej besviken tvärtom jag vart råimpad på den..Samtidigt fick jag väldigt dålig samvete för att jag har haft den skit länge men inte sett den:(..
impad vart jag oxå av jodie foster som gjorde en bra roll här.jag gillar inte henne annars så mycket annars men här gjorde hon ett väldigt bra jobb och robert de niro va som vanligt bra tror etligen inte jag har jag sett han i en dålig film..måste tiläga att det va cool att dem prata svenska i filmen dock så va det en kort stund

jag vill ge taxi driver en stark femma men den får en svag fyra pga slutet

anddav507

Ibland flrstår jag bara inte scenerna. Varför tar filmen en sån himla vändning sista tio minuterna?
EN del scener i första timmen känns bara som att de inte tillför något till historien. Kan nog inte förklara på något annat sätt, men en tvåa, en klassiker kanske det är, en pratig sådan, och pratig i överflödiga scener.