Dancer in the Dark

Musikal:

Dancer in the Dark Köp filmen på CDON
Musikal:
3,8

Handling: Selma, en ensamstående mor på den amerikanska landsbygden arbetar hårt på en fabrik för att spara pengar till den ögonoperation som är nödvändigt för att hennes son inte ska mista synen. Han lider av samma ögonsjukdom som hon själv bär på, och håller på att göra henne fullständigt blind.

År: 2000
Regissör: Lars von Trier
Originaltitel: Dancer in the Dark
Ursprungsland: Danmark, Tyskland, Nederländerna , USA, Storbritannien, Frankrike, Sverige, Finland, Island, Norge
Ingår i tema: Guldpalmen - Bästa film

Zeljko Ivanek
Udo Kier
Jens Albinus
Reathel Bean

Jag älskar Lars von Trier! Mannen är verkligen ett geni. Om och om igen så lyckas han använda sitt konstnärliga och lekfulla sinne till att omvandla sina ambitioner till storslagna filmer och mästerverk. Jag tycker att Dancer in the Dark är den bästa musikalen som någonsin gjorts (men ta då hänsyn till att jag inte gillar musikaler). Det sättet som von Trier blandar en fruktansvärd berättelse med den glädje som Selma finner i livets små saker och musik är helt magnifik och gripande, men samtidigt vacker och hemsk. Kontrasten är helt underbar och då har jag inte ens nämnt Björks perfekta insats som Selma, eller den sköna musiken! Det blir givetvis en femma till det här mästerverket.

sweet_soffipropp

En otrolig film som berör. Man anar katastrofen som man vill undvika på alla sätt o vis, men man kan inte dra sig undan när man väl har börjat sett filmen. Det är en helt igenom tragisk film som mycket väl skulle kunna hända. Ögonen tåras från första stund och man bryter ihop med Selma under filmens gång.

essen

Det här är en av mina absoluta topp-favoritfilmer!
Jag älskar fotot som sagts, är rörigt men ändå så välarbetat, konstnärligt och kreativt. Det var någon som skrev tidigare i tråden att björk sjunger falskt, och jag håller bara för öronen och blundar för detta. Jag älskade björk redan innan jag såg filmen och nu är hon bara ännu bättre! hon är en riktigt bra skådespelerska och hennes hesa, gungande, livfulla röst med den där unika dialekten är helt enkelt fantastisk!

djerryg

Jag är väldigt delad till den här filmen, det absolut bästa med filmen är att björk är en sådan otrolig artist med sin sång och dans. Det är också positivt att i början av filmen var jag nästan helt övertygad om att allting var på riktigt, den är filmad som en dokumentär. Storyn är också helt ok, väldigt tragisk dock. Negativt är att det känns som resten av skådespelarna och storyn känns lite skakigt och fungerar lite som en utfyllnad till Björk.

Det här var inget jag föll för, men om man söker efter en film med ett eget uttryck, är tokig i Björk som artist och gillar tragik så...
Den var sevärd och med skapligt manus i alla fall.

werckmeister

Världens svagaste trea. Jag gillar både Trier och Björk men den här filmen faller oförklarligt.

anddav507

Det här berör mig inte,.
Det är så puttefnuttigt hela tiden, bara en massa "åh, det är så synd om mig, tyck synd om mig, du som tittar".
Och det är bara ssliskigt och larvigt enligt mig.
Man ska må bra av filmer, inte sitt och tråka sig igenom en sympatisökande film.
Så det så!

Oskar_90

Björks röst och skådespeleri är ju helt outhärdligt!

Von Trier skapar stor filmkonst och berör en på ett sentimentalt plan så man inte kan sluta gråta med hjälp av Björk. En film som verkligen skildrar det hemska i livet men som ändå finner det vackra i det hemska. Världens absolut bästa musikal, om man nu skall placera den inom den genren.

ZombieFelicia

förstår den inte faktiskt :/