Barry Lyndon

Krig:

Barry Lyndon Köp filmen på CDON
Krig:
3,6

Handling: Hur blir en irländsk pojke, utan framtidsutsikter, medlem av 1700-talets brittiska adel? Svaret för Barry Lyndon är: på alla sätt han kan! Barry är en trånande friare, en duellist, en vagabond, en soldat i det sjuåriga kriget, en roué, en spion, en korthaj - alla dessa roller är hållplatser på hans väg till rikedom och prestige.

Manuset bygger på William Makepeace Thackerays pikareskroman med samma namn från 1844.

År: 1975

Patrick Magee
Marisa Berenson
Ryan O'Neal

Khori

Tog mig tid att se denna långa kostymfilm idag. Jag var beredd på att den skulle vara seg vilket till viss del stämde, men den var även ganska engagerande. Man får följa Redmond Barry under en halv livstid och ta del av allt som händer honom. Man får följa honom i krig och uppgångar som senare slutar i en totalkrasch. Filmen är väldigt avskalad men samtidigt prålig. Den skildrar 1700-talet väldigt realistiskt och med mycket detaljer vilket gör den ganska spännande bara för det. Filmen saknar tempot och passionen som finns i andra Kubrick- filmer vilket hade kunnat göra den bättre.

Nja, den gick inte hem för mig. Jag gillar varken krigsfilmer eller vacker romantik så bara där slår filmen fel. Filmen är dessutom tok för lång, seg och väldigt förutsägbar på sina håll, men trots min rätt negativa ton så hade filmen bra skådespeleri och en ganska väluttänkt handling som räddar filmen från ett underkänt. Slutet var mer i mitt stuk, annars var filmen alldeles för "vacker" eller "fin" för min del... En av Kubricks sämre filmer för övrigt.

SquigBobbLe

En vacker och poetisk film som gör att det känns som man läser en riktig saga. Ännu en Kubrick film som är näst intill perfekt och otroligt detaljerad. Kameravinklarna, musiken, skådespelet, manuset och man får inte heller glömma miljöerna och de grymt bra gjorda kostymerna är gudomligt. Dock lite för lång men ändå en mycket stark 4:a.

Gemma68

Underbar film som är filmad i stort sett enbart naturligt ljus, antingen dagsljus eller flämtande ljus från ljus. Den går i lite långsammare tempo än en del filmer från idag.

Den är mycket sevärd.

Det här är Stanley Kubricks 1700-talsdrama där vi får följa Barry Lyndons unika livshistoria. Kostymdramer är en av de genrer som tilltalar mig minst och när de dessutom är utdragna till tre timmar är det svårt att lyckas engagera mig. Det här är inget undantag utan de första två tredjedelarna kändes nästan som en plåga. Jag bryr mig föga om de karaktärer som presenteras i filmen utan känner mig distanserad och apatisk. Blir aningen mer spännande emot slutet, men ändå inte tillräckligt för att väcka mitt mentala slummer. Kubrick får använda vilka egenkonstruerade kameralinser han vill, de lyckas ändå inte rädda den här smörjan från underkänt.

filmernas härskare

Jag lovade mig själv att inte somna till ännu en Kubrick-rulle (sorry 2001) och lyckades dåsa till i ca 10 minuter - men vad gör det, när det ändå inte händer mycket anmärkningsvärt?

Barry Lyndon är en 3 timmars egentlig outhärdlighet i tradigt och äckligt långsamt tempo, men en överraskande engagerande och vackert berättad sådan; det är välgjort, omän inte så Kubrick jag faktiskt förväntade mig. Första delen var lovande och den sista timmen höjer klart upp den extremt sövande mittenparten.

_Sara_

Min favoritepok - bara det tilltalar ju mig. Att regissören är Kubrick höjer förväntningarna. Att filmen är 3 timmar avskräcker mig absolut inte. Handlingen varierar perfekt, musiken är väl vald, miljöerna mycket vackra, karaktärerna intressanta, kostymerna... ja, vilket arbete som lagts ner på kostymerna! I filmen förekommer tre(!) olika arméer och sedan är det ju alla andra personer... Kläderna är mycket vackra, välgjorda och tidstypiska.

Ja, vad mer kan jag säga? Den här filmen tycker jag om :)

Khori

Utsökt och minutiöst detaljerad tidsskildring byggd på Thackerays roman med samma namn.
O´Neil spelar den Irländske 1700-talshjälten, en äventyrlig och utsvävande man, men som låter framgången stiga honom över huvudet när han väl får den. Lång och i medvetandet lungt tempo, men aldrig tråkig. Fick fyra Oscar:för John Alcotts foto, Leonard Rosenmans bearbetning av samtida musik, scenografin och svensken Ulla-Britt Söderlunds kostymer. Manus av Kubrick.