Ed Wood

Biografi:

Ed Wood Köp filmen på CDON
Biografi:

Handling: Historien om kultregissören Ed Wood. Baserad på den något specielle regissörens liv och hans udda vänner som han omgav sig med.

År: 1994

Martin Landau
Johnny Depp
Vincent D'Onofrio

Copyright Buena Vista Pictures

Det här är Tim Burtons film om Ed Wood som av många anses vara den sämsta regissören genom tiderna. Även om det kanske mer är en komedi än en biografi så är det fortfarande intressant att se vad som låg bakom denna spännande personlighet. Johnny Depp är verkligen komisk som regissör utan någon som helst känsla för detaljer. Har bara sett halva Plan 9 from Outer Space (av många ansedd vara världens sämsta film) av Ed Wood sedan tidigare och det är bara en tidsfråga innan det blir att man ser om den, när man nu vet mer om bakgrundshistorien.

Xenomorph

Om man sett någon av Ed Woods tre filmer som tas upp i filmen (Glen or Glenda, Bride of the Monster/Atom, Plan Nine In Outer Space) så har man nog mer behållning än om man inte gjort det. Man kan förstås även se den för att Jonny Depp är med.

Minst sagt säregen film med härligt svartvitt foto. Skådespelarna är enastående, främst Martin Landau och Johnny Depp. Underhållande film där Depps karaktär bjuder på många skratt. För första gången inser jag till fullo vilket slit det innebär att regissera en film. Det ska finansieras, daltas med bortskämda skådespelare och försvara sitt manus från giriga producenter som vill förvandla ens livsverk till något helt annat. Dock känns filmen ojämn och slarvig av och till - Tim Burton har haft lite för bråttom. Längre speltid hade förmodligen gjort filmen rättvisa. Soundtracket blir inte så lyckat, och filmen är ganska händelselös i början. Den senare hälften är helt klart bäst. Det blir en något svag trea till Ed Wood.
"This is the most uncomfortable coffin I've ever been in!"

Kul idé att göra en film om tidernas sämsta regissör. Johnny Depp är skön som Ed Wood.

Natanielgullis

Jag brukar aldrig kolla på svar vita filmer men jag blev lite besviken över det.
Sen såg jag att Johnny Depp var med i den och då kollade jag klart den.
Himmla sorlig i slutet!
Jag fattar inte början men sen vid slutet Fattadejag.
När jag kollat klart den här filmen grät jag, för det var så synd om Edward ( Ed)...
Han ville ju bara göra bra filmer.
Den får en halvstark 5:a för den var svartvit.
Mitt humör under filmen: Först: =(I mitten: =l I slutet: =*(!

starchild

Tim Burtons tolkning av en helt udda personlighet. Något av kungen av B-filmerna. Johnny Depp är suverän i titelrollen som den klart bisarre regissören och Martin Landau fick helt välförtjänt birollsOscar som Bela Lugosi. Den gamle Draculaskådespelaren

Jag vet att jag sett den när jag var liten men kommer inte ihåg så mycket menjag tyckte den var tråkig.

En ganska okej film, fungerar att kolla på en gång men det var ingen höjdarfilm direkt. Inget jag kommer se igen. Stark tvåa får den i alla fall.

Jag är inget stort fan av svartvita filmer och jag blir så ledsen för Eds skull; han vill så gärna jobba med det han älskar men han har absolut ingen fallenhet för det.
Depps otroliga skådespel lyfter upp filmen, och Burton är sin vana trogen med underbar atmosfären och bra foto.

yourbirthdaypresent

johnny depp är alltid lika sevärd och gestaltar den väldigt entusiastiske ed wood på ett mycke bra sätt.

Filmen är svartvit