Michael Collins

Krig:

Krig:
3,7

Handling: Filmen utspelar sig på Irland under 1910-1920 talet, mest under självständighetskrigen mot britterna. Michael Collins var mannen som till stor del ledde irländarna under kriget för att nå frihet och fred.

År: 1996

Alan Rickman
Sean McGinley
Gary Whelan
Frank O'Sullivan

En realistisk film om fejderna som pågick i Irland för ett tag sedan, om upprorsmakaren Michael Collins. Här spelas han av Liam Neeson som är utomordentligt bra och trovärdig. En hemsk film som man nästan måste se, även om den är en aning tröttsam, men den påverkar, för man blir lite förbannad när man ser den. En klart godkänd film, till och med mer än så. Det blir en stark trea.

Gojjo

Min absoluta favoritfilm. En realistisk historisk skildring av Irland som stämmer väldigt med verkligheten. Den är intressant och engagerande, med en perfekt Liam Neeson som varvar allvar och tragik med humor, som hela filmen också gör. Nästan omöjligt att inte bli påverkad av den.

Ericc

Otroligt bra skildring av en del av den Irländska historien. Liam Neeson är fantastisk i huvudrollen. 1996 års bästa film!

L Boom

En bra historisk film där framförallt Liam Neeson och Stephen Rea(som av någon anledning inte finns med på filmpunktens skådespelarlista) är trovärdiga i sina roller. Alan Rickman jobbar hårt på att ge överspelet ett ansikte, vilket dock går att överse med eftersom hans rollfigur är minst sagt oberäknelig ibland ( Jag har svårt att se hans tolkning som någonting ens inärheten av ett autentiskt porträtt av de Valera. ).

Det som är mest imponerande med filmen är hur Dublin har rekonstruerats. Det syns tydligt att större delen av budgeten gick åt till detta, men i mina ögon är det en lyckad satsning.

Det enda jag egentligen inte kan förlika mig med är Julia Roberts medverkande och framförallt hennes fasansfulla försök till en irländsk accent.

eco

Film med historisk anknytning med Liam Neeson i huvudrollen som Michael Collins, en av IRA:s förgrundsmän i ett tidigt 1900-tal på Irland. Hur historiskt korrekt filmen är vet jag tyvärr inte, men är bra och spännande.

Filmen är både i färg och svartvit