Unbreakable

Unbreakable Köp filmen på CDON

Handling: Efter en fruktansvärd tågolycka med 131 döda passagerare återfinns bara en enda överlevande. Inte nog med att han överlevt, han har inte fått en enda skråma efter olyckan. Till en början verkar det som ett mirakel. Men en främling vid namn Elija Price dyker upp och har en minst sagt udda förklaring.

År: 2001
David Duffield
Laura Regan
Chance Kelly

Spegelsyster

Shyamalans andra fullträff. Bland alla ändlöst överdrivna superhjältefilmer finns denna lilla pärla, som försöker göra något så ovanligt som en trovärdig film inom genren. Historen är långsamt berättad och handlar mest om hur huvudpersonen och hans familj reagerar när han sakta inser att han har märliga krafter (tyngden ligger alltså inte på någon färgstark skurk, som den brukar göra). Skådespelet är suveränt och Shyamalans obligatoriska överraskning mot slutet kan man såklart räkna med.

filmernas härskare

Regissörens största fullträff. Det blir en oförglömmig resa om relationsproblem, stark vilja, rättvisa och orättvisa.
Detta är alltså ingen traditionell superhjältefilm med fula trikåer och färglagda skurkar.
Detta är världens bästa superhjälteskildring och film genom genren. Superhjälten i denna film är en säkerhetsvakt som på ett realistiskt sätt upptäcker nya saker om sig själv och skurkarna är här vilka människor som helst...

Detta ger ett djup och för första gången i en film i superhjälte-genren, känns detta och griper tag om en.

I många delar av filmen blev helt imponerad, jag ryste till så att varenda hårstrå reste sig upp, bara för att det var på mästerverk-nivå.
Musiken försärker det hela och gör detta till en av de bästa filmer jag har sett i hela mitt liv.

Mackie

Man fick förväntningar efter att ha sett Sjätte sinnet, men det är naturligtvis svårt att följa upp med en lika stark film efter den lysande filmen nämnd ovan. Jag tyckte den kändes lite väl lågmäld och tungt driven för storyns bästa. Ointressant mot slutet, seg. Dock inte sagt att den är en dussinfilm på något vis, den är helt klart lite annorlunda och tar upp intressanta ämnen. Hur två individer på ett själsligt/existentiellt plan kan finna vänskapen hitta varandra genom de förutsättningar de getts i livet och tvingas leva med. Hade de bara dragit upp tempot lite mer och gett Willis och Jackson lite mer spelrum hade det kunnat blivit en intressant film också. För skådespelet är övertygande och starkt. Samuel L. Jackson är grym, som oftast! Stark tvåa.

Gillar Shayamalan (hur det nu stavas). Hans filmer är så knepigt läskiga. Jag älskar grundtanken, jag gillar karaktärerna och hur filmen utvecklas. Mycket bra.

Shymalans lilla mästerverk! Willis är suverän i rollen som en annorlunda superhjälte. Det är för j-a bra helt enkelt. Stark fyra!

DavyJones

vacker och sorgli film

En riktigt bra och spännande thriller. Oförutsägbar och genialisk film.

mycket bra film ingen direkt vanlig film som bruce spelar men han gör de fantastiskt bra

BlackHawk

mycket bra film av Bruce W och L. Jackson.. Intressant och spännande. Klockren! Nästan alla Shyamalan filmer har varit klockrena och hoppas att få se mer av hans verk.

rednaxela

Jag minns att det var lång tid sedan jag såg denna rulle men jag kommer ihåg att bruce willis var kung på rullen och gjorde så att betyget höjdes.Några få element var riktigt kassa som sänkte ner betyget från 3+ till två.

Glass (2019)