Romeo + Julia

Romeo + Julia Köp filmen på CDON

Handling: Detta är Baz Luhrmanns version av William Shakespeare klassiska kärlekshistoria. Leonardo DiCaprio och Claire Danes porträtterar Romeo och Juliet, det unga kärleksparet. Det enda som är ändrat från originalmanuset är att det utspelar sig lite längre fram i tiden.

Detta är del 2 i Baz Luhrmanns Red Curtain Trilogy, där del 1 är Strictly Ballroom (Mercurio/Morice) och del 3 är Moulin Rouge (Kidman/McGregor).

År: 1996

Dash Mihok
Vincent Laresca
Carlos Martín Manzo Otálora
Edwina Moore

Det här är uselt! Att den utspelar sig i modern miljö - något så smaklöst som Verona Beach för att anspela på staden Verona i Shakespeares version - är en varningssignal redan där. Dicaprio tillsammans med ett taffligt manus, en usel Julia och svaga försök att tala på rim gör det här till en riktigt dålig film.

Misslove93a

Finns ingen bättre kärlekshistoria och att göra den med en modern twist var genialiskt.

Nr 187 på min Topp 250.
En klar 4 som film i sig, i sin egen genre (tillika Shakespeare-filmatisering) & som underhållning.

Taglines: My only love sprung from my only hate. / From Age to Age One Classic Story is as Timeless as Love Itself / The greatest love story the world has ever known. / Hope & Despair. Tragedy & Love. Romeo & Juliet.

Obeskrivligt bra, vågad, annorlunda, nyanserad & rockig filmatisering av Shakespeares klassiker med samma namn. Snyggt och "kvickt" foto = relativt nytt och lyckat. Bra skådespeleri av DiCaprio, Danes o de andra.
Hamnar otvetydigt i DVD-samlingen då man både vill och kan njuta av detta flera gånger.

Trivia: Alla pistoler i filmen är döpta efter olika svärd/kniv-typer (t ex. pistolen som Mercutio tappar i sanden heter Dagger = Dolk).

Ajice

Jag tycker faktiskt att den här filmen är mysig, älskade den när den kom ut ny och jag var en slags fjortis men skulle aldrig se den nu. Om jag skulle se om den så dödar jag det fina minnet jag fick då, för jag skulle nog inte tycka om den så som jag är nu XD

Jag gillar stämningen på filmen, jag blir glad av att kolla på den och jag blir på bra humör. Men annars är den ganska plan...

Spike

Det börjar som en ganska lovande komedi men slutar i en tjatig kärleksfilm. När filmen börjar bli tråkig stör man sig på handlingen. Till exempel; filmen utspelar sig på 90-talet. Varför skickar då prästen ett BREV om något så oerhört viktigt? När alla vet att brev är det mest osäkra sättet att informera människor på? Ni som har sett filmen förstår vad jag menar. Och när man väl är inne på det spåret så börjar man fundera varför Romeo och Juliet inte bara flydde med varandra från första början, det hade gjort allting enklare. I alla fall så hade man sluppit ännu en misslyckad version av en annars hyfsad pjäs. Jag var också missnöjd över att slutet inte var lika dramatiskt och starkt som jag hade väntat mig. Jag har sett amatörpjäser av den här historien och gråtit mer. Däremot gillar jag att de har behållt originalmanuset och blandat det i den moderna miljön, det blev ganska intressanta kontraster.

Detta är kärlekshistoriernas kärlekshistoria, och inte ens det hjälper. Jag tycker det känns riktigt tråkigt att de förstör en annars så romantisk och vacker historia med en massa modernt larv. Okej, kul att de gjort en nyversion av den men kunde de inte behållt den där vackra stämningen? Detta känns emellanåt som en "motherfucker"- komedi med hjärndöda inslag. Nej, då föredarar jag pjäsen jag sett på Dramaten, eller ja, bara att läsa den som bok gör den bättre..

Misslove93a

rivulet

roligt att man valt att behålla det shakespearean (svengelska, ursäkta) språket fastän man gjort filmen i ny tappning och annan miljö. Kraftigt minus för många udda tolkningar av karaktärer. Det är kul att experimentera, men en del karaktärer är så pass fasta att det helt enkelt inte blir bra (tex capulet och benvolio)

Nja sådär tycker jag. Skulle säkert av bättre att gå och se som pjäs. Får en 2:a

Romeo & Juliet (2013)