Titanic

Titanic Köp filmen på CDON
4,0

Handling: Oceanångaren Titanic skall i april år 1912 genomföra sin jungfruresa från hamnen i Southampton till New York. På denna resa följer hundratals emigranter med för att söka lyckan i väst. Jack Dawson är inget undantag. Precis innan skeppet skall lätta ankar vinner han och sin kompis Fabrizio på poker, vilket leder till att de får biljetter till Titanic. Efter all uppståndelse kommer de så iväg. Då de senare går upp på däck får Jack syn på sitt livs kärlek - Rose Dewitt Bukater, en förnämd förstaklassflicka med en rik blivande man och numera fattig familj. Då dagarna går får Jack och Rose kontakt. De träffas i smyg och detta lyckas till en början. Senare får familjen reda på detta och fängslar Jack i fängelsecellen, längst ned i skeppet. Då skeppet på natten till den 14 april kör in i ett isberg offrar Rose sig själv och letar efter Jack. Genom vågor och all uppståndelse kämpar de nu för att finna varandra. Skall de klara att överleva skeppet som sjunker?

År: 1997

Lewis Abernathy
Suzy Amis

Copyright Twentieth Century Fox

tessan81

En klassisk storfilm om en klassisk händelse. Den är enormt välgjord och man sugs verkligen in i 1900-talets början och ombord på Titanic. Man upplever att man varit med om en resa efter att ha sett den. Jag är lika fascinerad var gång jag ser den över den detaljrikedom som finns i filmen. Underbar musik dessutom.

lollilockan

Det är inte många filmer som håller samma höga klass som Titanic. Skådespelarna passar utmärkt i sina roller, och handlingen är underbar. Inte konstigt att filmen vann så pass många Oscars som den gjorde, vilket den helt klart är värd.
Ett tag efter filmens premiär var det tal om en uppföljare på den. Tur att inte detta skedde, för vad skulle den handla om? Skulle den börja om igen eller? När filmen var slut, var den slut. Ingen uppföljare hade kunnat uppnå lika stor succé!

Levish_

Man kan inte säga ett ont ord om detta mästervärk. Den förtjänade verkligen de 11 oscar den fick! Manuset är underbart liksom skådespelarna som gör fantastiska insattser i denna film som har en klar plats på listan över världens 5 bästa filmer! Man kan inte se denna utan att fälla en tår. Den vackraste kärleks sagan någonsin. Titanic kommer inte glömmas bort! En underbar film som ingen får ha missat!

Nikita

Jag tycker faktiskt att den här filmen är mycket övervärderad, och efter att ha läst en del av recensionerna om den som finns på imdb, så har jag fått nya perspektiv.
Men jag kan trots allt inte ge den mindre än 3, ty välgjord är den.

stilis

Det är den 10 april 1912 och Titanic ångar ut från Southampton. Efter fyra dagar kolliderar Titanic med ett isberg. Skeppet sjunker inom två timmar. Det uppstår kaos och panik.

James Camerons Titanic-film är väldigt välgjord tekniskt, men är för romantiserad som gör så att betyget sjunker.

Filmen är också otäck, omskakande och gripande skildring av katastrofen.

När jag och mina storasystrar såg Titanic på bio 1998, så hade jag höga förväntningar på filmen.

Jag hade velat ha mer historisk fakta, d.v.s. vad som händer runt om.

Det blir en 2:a.

Välgjord, intressant bra skådespelare, stark 3:a

Dersan

Om jag försöker ta på sig något slags objektiva glasögon för mitt betyg och försöker göra en mer allmängiltig värdering kommer jag fram till att det finns så mycket som talar för att detta skulle vara den bästa och största film som någonsin gjorts: Ett berg med filmpriser, enorma skådespelarprestationer, en fantastisk story med verklighetsanknytning, spänning, romantik, katastrof, ett otroligt foto och sist men inte minst den största kassasuccén någonsin.
Går jag sedan till min egen känsla kan jag bara hålla med: Filmen är enorm, och även om jag av personliga bevekelsegrunder skulle ändra något i utfallet om epitetet "världens bästa film" så är Titanic definitivt med i slutspurten.

Wolowizard

Utan tvekan en av världens bästa filmer någonsin.
Så mycket mer än en tjejfilm, ett välspelat mästerverk.

malinedwardsson

En klass för sig. Den har allt; humor, spänning, kärlek och trovärdighet. Äkta vara!

MattiasLulea

Går inte ens att beskriva den med ord.

Biopremiär: 2012-04-04
Filmen är både i färg och svartvit