Festen

Festen Köp filmen på CDON
3,9

Handling: En film om hur fasaden rämnar i en högborgerlig dansk familj. Det är en vacker sommardag. Patriarken Helge fyller 60 år och bjuder släkt och vänner till storslagen fest på sitt gods utanför Köpenhamn. Vid middagen håller den äldste av sönerna tal och efter det förändras allt

År: 1998

Gbatokai Dakinah
Lasse Lunderskov
Lars Brygmann
Lene Laub Oksen

Detta är en riktigt bra film. En hemsk historia, men samtidigt så hoppfull. Den berör verkligen på alla plan. I ena sekunden skrattar jag gott och andra är jag förbannad och i tredje vill jag bara gråta. Det är precis så här bra drama ska se ut helt enkelt.

Dogmakonceptet är helt genialt. Istället för att bländas av ytliga och påkostade specialeffekter m.m. så ger det ett större utrymme och fokus på skådespelarna och handlingen som stärker filmupplevelsen i helhet. Det enda jag inte gillar med dogma är fotot som oftast är lite väl rörigt för min smak, men med det sagt så innehåller den här filmen en del riktigt snygga scener som fastnar i minnet och i helhet är fotot enkelt och charmigt.

Jag måste ju även nämna det underbara skådespeleriet som utgör en så stor del av den här filmen. Jag ser faktiskt inga brister alls utan alla storspelar och känns verklighetstrogna i sina rolltolkningar.

Allt som allt så är detta helt klart ett mästerverk som kommer att ses och studeras i många, många år framöver och vad bättre är så är det en störtskön rulle med riktigt bra drama och underhållning!

frasmannen

Den bästa av dogmafilmerna. Stark historia berättad på ett lysande sätt. ALLT kommer fram vid en stor familjefest. Filmen går långt tillbaka i tiden fast den ändå bara utspelar sig under några få timmar. Många kanske stör sig på sättet det är filmat men i "Festen" kommer dogmareglerna till sin rätt. Ett måste att se, inte minst för de lysande skådespelarna.

mange95

Festen är en riktigt bra film som känns i hela kroppen. En dogma film som håller dig i ett järngrepp och med en närvaro utöver det vanliga. Ett måste !

Canucks_

Oj, jag hade förväntat mig en bra film, efter att ha kollat omdömen här. Men jag väntade mig inte det mästerverket den faktiskt var.

Filmen känns i hela kroppen på ett sätt som inte många filmer lyckas med.

Obeskrivligt bra, och en av de bästa filmer jag någonsin sett!

raccoon

Det som tilltalar mig mest med detta är hur otabubelagt själva filmskapandet känns, men samtidigt att det hela genomförs snyggt. Skildra verkligheten liksom, utan att försöka göra den mer spektakulär än den är. Så här känner jag att skandinavisk film ska vara.

klicket

Visserligen är detta en känd, lite kult inom dogma-genren, men jag förstår mig inte på sådana filmer! Dogma är inte min grejj, det saknas nåt!

Det här är en annorlunda och överraskande dogmafilm som jag tycker kommer helt till sin rätt med den skakiga kameran. Det ökar realismen rejält. Lägg därtill oerhört skickliga skådespelarna och det blir näst intill autentiskt. Vissa nyckelscener gillar jag dock inte eftersom de - så annars trovärdiga karaktärerna - beter sig onaturligt och konstigt. Betyget blir en svag fyra.

Rune

INtressant med bra vändnigar och ..

kalles

Suveränt bra film vad gäller manus och skådespeleri, vårt kära grannland spottar ur sig bra filmer stup i kvarten..
Dock så har jag väldigt svårt för dogma, förstår inte själva idéen med detta, allt blir så otroligt mycket bättre med 35.

Ändock den bästa danska film jag sett tillsammans med "Älskar dig för evigt"..