Harry Potter och de vises sten

Harry Potter och de vises sten Köp filmen på CDON

Handling: Den föräldralöse Harry Potter har vant sig vid att leva tillsammans med sin tyranniske morbror Vernon, sin känslokalla moster Petunia och sin girige, bortskämde kusin Dudley. Han har till och med vant sig vid att bo och sova i det trånga skrymslet under trappan. På grund av tragiska omständigheter tvingades Harrys otäcka släktingar på Privet Drive nummer 4 ta hand om honom när han var en liten baby. Snart skall Harry fylla elva år. Som vanligt kommer hans födelsedag firas utan några presenter. Medan Dudley alltid får hur mycket som helst och ändå skriker ut sitt missnöje. Men så en vacker dag dimper det ner ett tjockt kuvert i brevlådan adresserat till "Mr H. Potter, skrymslet under trappan". Brevets avsändare är Minerva McGonagall rektor vid Hogwaerts skola för häxkonster och trolldom.

År: 2001

Matthew Lewis
James Phelps
Oliver Phelps
David Bradley

Filmen blev precis som boken: En barnfilm. Man fick ihop manuset väldigt bra med allt det viktiga utan att ändra något direkt märkbart och utan att klämma in för mycket.

Skådisarna gör en blandad insats, foto och effekterna är bra och lever upp till ens förväntningar. Överlag en ganska stabil insats rakt igenom med andra ord.

Det som filmen tappar på är att den saknar ett djup. Hela filmen är ytlig och fokuserar på fin musik och magiska effekter, men samtidigt så lyckas dom flesta skådisarna inte att fylla ut sina karaktärer med något större djup än det vi kan se. Delvis beror det på skådisarna, delvis på manuset. Resultatet blir hur som helst en känslolös film där man bara får ta med sig lite ögongodis hem.

För mig räcker inte detta till nåt högre betyg än en godkänd tvåa.

Nefern

Trippelusch:
1. Den får barn att tappa intresset för det verkligt bra; böckerna!

2. Taskiga skådisprestationer. "Harry Potter" har tre miner: Ledsen Harry, Förvånad Harry(vanligast) och Glad Harry(Fjantigt storsmajl)

3. skippar mycket av det riktigt bra som finns i böckerna.

Raffset

Magisk! Att komma in i Harry Potters värld är att släppa verkligheten för ett tag. Humor varietat med spänning gör denna film till en vinnare, speciellt med så bra skådespelare! Harry är visserligen den man sympatiserar med, men Herminie är så underbar i sitt sätt att tala, och sin överlägsenhet, kontrat med Rons underbara minspel. Han får mig att skratta hela tiden, förrutom när det är läskigt, då blundar jag!

Ajice

En av mina favoriter, jag önskar jag kunde gå tillbaka i tiden och se den för första gången en gång till. Såg den två gånger på bio. Det säger väl allt.

heroin

Den första filmen i Harry Potter-serien och jag blev rejält positivt överraskad.
Snygga effekter och jättebra filmmusik, man har verkligen lyckats göra Hogwarts precis som man föreställt sig det.
Daniel som spelar Harry är tråkig, däremot gör "Ron" en bra insats.
Dessutom verkar det som att Harry bara har två ansiktsuttryck, förvånad Harry och mycket förvånad Harry.
Filmen är spännande och värd att se, men mycket från böckerna saknas.

På tal om böckerna. Böckerna om Harry Potter är MAGISKA. Och jag menar verkligen magiska. Du blir trollbunden och kan inte sluta läsa. Har läst dem på både svenska och engelska (självklart bäst på originalspråket liksom alla böcker och filmer) och varje gång har jag slukat kapitel efter kapitel utan att kunna lägga dem ifrån mig.
Trots att jag har svenska som modersmål, läste jag dem helt maniskt på engelska och efter ett kapitel tänkte jag inte ens på att de inte var skrivna på mitt modersmål. Jag hängde med minst lika bra som i översättningarna, om inte bättre.
I varje HP-bok/film, VARENDA EN, blir man SÅ FÖRVÅNAD i slutet. Trots att JK Rowling ger små hints lite då och då reagerar man inte på dem, utan blir alltid lika chockad när det visar sig vem den "verklige" fienden är etc.
Jag sörjer för alla som bara sett filmerna men inte läst böckerna.
Det är så mycket mer än bara barnböcker.
Har man däremot läst böckerna, så är filmerna ett otroligt bra komplement.
Därför stannar filmen på en fyra eftersom den berättar en mycket spännande historia.

AngieSparrow

Harry Potter är helt underbara filmer och ettan är ju alltid ettan! även fast barnskådisarna inte är så erfarna i den här, så gör de ändå ett bra jobb tycker jag!

IWantItThatWay

Gullig och ganska spännande film. Lite läskigt ibland också. Dock är den fortfarande lite väl gullig så jag är nog inte rätt åldersgrupp för filmen. Ett plus för de brillijanta skådespelarna! En mycket stark trea!

Första potter filmen är gjord för lite mindre barn men den håller ändå hos den äldre kullen.

Den första och mest nostalgiska av alla Harry Potter. Jag är så förälskad i dessa filmer och böcker och jag har sett alla filmerna en massa gånger. Men denna definitvit flest gånger! Dessutom både på svenska (dialogerna kan jag nästintill utantil), engelska och franska! *Jag bara myser vid tanken av Harry Potter*

Christiian2

Riktigt bra Familj/Fantasy-Äventyrsfilm!

Harry Potter och hemligheternas kammare (2002)
Harry Potter och fången från Azkaban (2004)
Harry Potter och den flammande bägaren (2005)
Harry Potter och Fenixorden (2007)
Harry Potter och halvblodsprinsen (2009)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 1 (2010)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 (2011)