Jurassic Park

3,7

Handling: På en enslig ö har en miljardär i hemlighet skapat en nöjespark med en lite udda attraktion - levande dinosaurier som skapats med hjälp av förhistoriskt DNA. Innan han öppnar parken för allmänheten, bjuder han in två dinosaurexperter. Men deras vistelse på ön blir allt annat än fridfull när rovdjuren ger sig ut och börjar jaga.

År: 1993
Regissör: Steven Spielberg
Originaltitel: Jurassic Park
Alternativ titel:Jurassic Park 3D (3D titel - 2013)
Ingår i tema: John Williams

Gerald R. Molen
Miguel Sandoval
Cameron Thor

Copyright Universal Pictures

Det här är en personlig klassiker som antagligen är en av de första filmerna där datoranimeringen faktiskt ser äkta ut. Mäktig musik, vackra miljöer, snygga dinosaurier och spänning från början till slut gör att jag inte kan låta bli att fängslas. Det här är en av de där filmerna som man bara måste ha sett.

Evenstar_92

Wow, vilken fullträff!
Tänk på årtalet och de enastående effekterna ändå.
Detta är en film jag aldrig tröttnar på, den håller i varje väder.
Fantastisk story och jättebra skådesplare, Steven är en klar favorit bland regissörer.

TheHobbit

OMG! Känslan man får av Jurassic Park filmerna är unik. Det jag älskar är att efekterna är inte så freaking överdrivna som i vissa andra filmer, de är fantastiska och välgjorda! Man får alltid en tänk-om-man-skulle-bli-uppäten-av-en-T.rex - känsla, vilket sjukt läskigt sätt att dö på...
Steven har verkligen lyckats, oja det har han. Man lever sig verkligen in i filmen och kippar efter andan när man anar att en såndär T-rex kommer vilken sekund som helst, och man känner hur ont det gör när det faktiskt händer...
Plus att skådespelarna är riktigt bra!

Silverpilen

En väldigt bra, spännande och fascinerande film! Dinosaurier är ju väldigt häftigt och intressant! Första gången jag såg den här filmen var jag cirka fem-sex år och jag kommer ihåg hur oerhört fascinerad jag var! Hade även massor av dinosaurieleksaker som jag lekte med! Hade en veliciraptor-leksak dom vart min favoritleksak efter den här filmen. Tillbaka till filmen i sig då. Jag tycker att filmen är enormt spännande, intressant, välgjord, och häftigt! De har ju lyckats jättebra med effekterna med tanke på att filmen är ju runt 20 gammal. Skådespelarna gör också väldigt bra och trovärdigt ifrån sig. Som sagt väldigt bra film!

Rebecca_janzon

Är svag för dinosauriefilmer. Denna film är helt klart den bästa. Känns mkt äkta o trovärdig. T-rexen gav mig mardrömmar som liten. Mkt bra skådespel med starka karaktärer. Sam Neil och Laura Dern är lysande.

Drain

Mycket bra film, älskar special effekterna! Lite långsam kanske men de ville nog visa upp extra mycket hur bra dinosaurie dockorna är.

Bra, underhållande film om dinosauriernas värld som återbyggs i modern tappning.
Underbar film.

Även om Jurassic Park är typiskt en sån film jag inte gillar (många effekter men inte särskilt trovärdig) så är den mig ganska kär. Skådespelet är i ungefär samma nivå som liknande filmer o.s.v.

heroin

Spännande och med otroligt snygga effekter med tanke på årtalet, men lite väl långdragen och händelsefattig, har man sett tio minuter av den har man sett hela, typ...

En trea får den ändå för de fantastiskt snyggt gjorda dinosaurierna.

Christiian2

Riktigt bra äventyrs film och en av de bästa jag sett. detta är en film jag kan se fler ggr.

Biopremiär: 2013-06-05

Jurassic Park - The Lost World (1997)
Jurassic Park III (2001)
Jurassic World (2015)
Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)
Jurassic World: Dominion (2022)