Black Hawk Down

Krig:

Krig:

Handling: Amerikanska elitförband har skickats till Somalia för att delta i en fredsbevarande FN-aktion. Deras uppgift är bland annat att tillfångata den somaliske krigsherren Moha med Farrah Aidids män, som en del i strategin att försöka avbryta pågående inbördeskrig och svält. Men under operationen går någonting fel och under 18 skräckfyllda timmar är soldaterna instängda i den del av Mogadishu där Aidids mäktigaste trupper är stationerade. Omringade från alla håll är det åtskilliga som skadas och dödas, andra knyter nya vänskapsband för livet och alla får de lära sig på hårdast möjliga väg vad riktigt krig och sant hjältemod innebär...

År: 2001

Ron Eldard
Jeremy Piven
Orlando Bloom
Ewen Bremner

Black Hawk Down visar sig vara en mycket lyckad film och ett av de vackraste krigsdraman jag sett. Bortsett från Orlando Bloom är skådespelarna riktigt bra, framför allt William Fichtner, Ewan McGregor och Sam Shepard. Mycket gripande film med ett antal riktigt snygga scener - bland annat en alldeles innan slutet. Det var också mycket gripande att se Garrison torka upp blodet från golvet i slutet. Skönt tempo och stundvis till och med riktigt charmig film. Man har dock slarvat med ett par detaljer och det hela känns smått improviserat. Emellanåt ganska rörig och svår att hänga med i, men Black Hawk Down har utan tvekan gjort sig förtjänt av en stark trea.
"Don't go back out there without me. I can still do my job."

stankovic

Bra militärfilm baserad på en sann historia.

YasmineWilterius

Tempot och spänningen gjorde mig helt svettig. Go Hans Zimmer! Vilket soundtrack!!

Noisome

Underhållande, men förvänta dig inga skrämskott.

Christiian2

Riktigt bra och grym krigsfilm. men detta är nog inte bästa jag sett.

movie-king

BRA GJORD!
älskar ridley scotts filmer
och denna är en av favoriterna!

klinger

Krigsfilm och anti-krigsfilm på en gång .

Många minns kanske bilderna från Tv där en död kropp från en amerikan skändas av en folkmassa i mogadishu. Detta är filmen som behandlar den händelsen och striderna som ägde rum under ca ett dygn där ca 3000 somalier och 30 talet amerikaner förlorade livet.Denna händelse ledde till att USA drog sig ur somalia med förödande konsekvenser som följd.

Filmen är mycket bra och tittar man på rollistan så ser man att fått ihop massor med framtida stjärnor.

Stridscenerna är otroligt intensiva och realistiska , detta beror på att man hade folk som var med i somalia som rådgivare nunder inspelningen samt att de gjorde vissa av momenten i filmen .

Filmen har ingen riktig huvudrollsinnehavare men den som får mest tid på duken är Josh hartnett hans rolltolkning av sgt Eversman är enormt bra som en ung lågmäld ledargestalt .

Tom zeismoore är hur cool som helst när han knallar omkring bland kulorna som om han var på en söndagspicknik .

För att få ut så mycket som möjligt av filmen skall man helst även se den med komentatorspår en gång ( där bla. den riktige sgt Eversman pratar) den finns på lyxutgåvan 3disc (kostar nog inte mer än budget varianten i dagsläget)

filmen kan ibland bli lite rörig och det är aktion i princip hela tiden det finns några pauser men de är också fyllda med dramtik så man har aldrig tråkigt.

Det är befriande att man inte försökt väva in några kärlekshistorier utan koncentrerar sig på det som hände på slagfältet.

okej men inte alls förtjust i krigsfilmer

Venom-

kass film, hur kunde jag slösa tid på en sån här meningslös film?