Midnight Cowboy

3,8

Handling: Dustin Hoffman spelar Ratso Rizzo, en snål och sjaskig småtjuv med stora drömmar. Jon Voight är Joe Buck, en charmerande Texas cowboy som är övertygad om att han är lösningen till alla ensamma kvinnor utsvultna på kärlek. Trots att de lever livet i samhällets periferi, finner de båda karaktärerna varandra och vänskapen blir stark.

Ligger på plats 43 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1969

Gilman Rankin
T. Tom Marlow
George Eppersen

macthefinger

Dustin Hoffmans genombrott som karaktärsskådis. Men den svåraste rollen har Jon Voight och han gör den lysande. Det finns inte en falsk ton i porträttet av lantisen som kommer till New York. Det är en film om ensamhet som på ett märkligt sätt får en att känna sig mindre ensam. Det kanske finns en Jon Voight därute som fixar sista resan.

tinytom

Baksidetexten:Djärv,chockerande och provocerande..Ja kanske då den kom 1969.
Vad tycker då jag om filmen.Jo Dåligt klippt,Hopplöst manus,och låååååååång.
Snäll som jag är sätter jag en mycket svag 2:a på eländet tack vare nån enstaka skaplig scen.

filmernas härskare

Mardrömslik film om en cowboyguru som smider planer med en sjuk småfifflare.

Känns överskattad, fastän filmen verkligen känns och krossar hjärtat.
Det blir faktiskt inte mycket alls mer att uppskatta av ett annars välgjort, psykologisk och tung drama.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En fd. medlem på IMDb Top 250, som halkat ur, vilket känns helt rättvist då konkurrensen idag har blivit alldeles för stor.
Lite långsam och småtrist, men ändå smått underhållande till slutet - det finns hela tiden hopp. Trots att jag undrar när filmen ska starta på riktigt under flera tillfällen. Lite väl enkel handling för min smak.
Nog inget jag ser om.

tinytom

Baksidetexten:Djärv,chockerande och provocerande..Ja kanske då den kom 1969.
Vad tycker då jag om filmen.Jo Dåligt klippt,Hopplöst manus,och låååååååång.

Ett riktigt filmhantverk det här, gjord på klassiskt vis, med ett tydligt och på ett bra vis konstruerat manus. Manuset tycker jag näst intill är perfekt med sin fin fina sturktur och dialog.
Skådespelet är lysande på alla håll och huvudkaraktärerna är ju bara för fina i sitt samspel.
Det här är en sån film som lätt kan användas som exempel i filmteori på filmskolor, den dök i alla fall upp för oss på Stockholms filmskola.
Filmen är i min mening både tragisk och komisk, ibland även tragikomisk.
Det vassaste med filmen tycker jag är dess effektiva och intressanta bildspråk.

en bra film me voight och dustin hoffman och ja tycker hoffman stjäl showen rätt mycket men ja e fundersam på vrf det står komedi på baksidan.ja skratta inte en enda gång men det e enbra drama film

medel 4

Visst är den speciell och annorlunda, men också mycket välspelad. Både Voight och Hoffman är utomordentliga. Själva filmen är för det mesta ganska engagerande, men ibland så faller också intresset. Stark trea i betyg!

macthefinger

Välspelad film av Huffman och Voight, deras samspel är väldigt bra. Filmen har en skön känsla rakt igenom, hur dåligt livet än ser ut så finns det ändå en gnymta ljus. Berättar tekniken är snygg och ganska originell. Slutet kom något väntat men ändå på ett snyggt och stillfullt sätt.

Filmen är både i färg och svartvit