Sagan om Konungens Återkomst

4,3

Handling: Den avslutande delen i trilogin om Härskarringen. Aragorn återvänder till Gondor, för att leda sitt folk i det sista slaget mot ondskans makter. Samtidigt närmar sig Sam och Frodo Domedagsberget och sitt mål att förstöra Ringen. Men de har ett förrädiskt resesällskap.

År: 2003
Regissör: Peter Jackson
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Return of the King
Alternativ titel:The Return of the King (Short title USA)
Alternativ titel:Sagan om Konungens Återkomst - Härskarringen
Ursprungsland: USA, Nya Zeeland
Längd: 03:21, 04:10 (Extended edition)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Bruce Hopkins
Ian Holm

Copyright New Line Cinema

Olofsson

Om ettan var den vackra delen, tvåan den mörka, då var Konungens Återkomst sannerligen den känslosamma. Efter att ha sett filmen några gånger ger jag med mig och ger den högsta betyg. Det går nog inte att bli bättre än så här.

Sam/Frodo/Gollum går via Minas Morgul mot Domedagsberget medan Aragorn/Legolas/Gimli stöter på de dödas armé. Samtidigt följer Eowyn och Merry med Rohans ryttare och Pippin följer med Gandalf till Minas Tirith för att träffa Denethor.

Verkligen en mäktig film och Theodens tal är helt suveränt mäktigt. Även Sams lilla yttrande vid Domedagsberget var fantastiskt:
"Rosie Cotton dancing...She had ribbons in her hair..
If ever I was to marry someone...It would have been her..
It would have been her!"

Kristoffer

Filmen är den sista i Tolkiens Sagan om Ringen-trioloi. Det är svårt att rangordna de tre filmerna men det känns som om denna är den bästa utav dem.
Sagan om Ringen och Sagan om de Två Tornen har jag ibland haft svårt att hänga med i, men denna film förklarar bättre, går tillbaka till gamla händelser och man känner att filmen har en röd tråd.
Sagan om Konungens återkomst är känslofull och spännande och jag rekommenderar den starkt.
Den sista halvtimmen var dock rätt dryg och det hade inte gjort mig något om de klippt där.

Bland det bästa med den här filmen tycker jag (förutom de storslagna miljöerna och slagen) är att se utvecklingen av Gollums karaktär. Han är helt klart bäst i den här filmen. Det som drar ned betyget är att den blir lite för långrandig, särskilt slutet kunde de dra ner på. Men har man sett de tidigare filmerna så finns det ingen återvändo, den här måste man se!

Den första filmen är riktigt bra. Del 2 och 3 är bara ett långt slag mellan de goda och de onda. Det blir uttjatat helt enkelt och man bryr sig mindre om vad som ska hända när samma sak händer hela tiden. En 3:a.

malinedwardsson

Oj. Vad kan man säga om den här filmen.. om den här trilogin.. Mästerverket med stort M kanske? Min favoritscen är på slutet då Frodo återförenas med gänget.. Sam kommer sist in i rummet och deras blick möts... DEN blicken går rakt igenom bioduken och det är precis vad film är för mig!

alicia tellström

älskar filmen, älskar treologin, är uppväxt med den.

Det här är den sämre av de tre filmerna. Slutet är alldeles för långt. Och "krigsscenerna" eller vad man vill kalla dem är alldeles för långa. Jag blir lite smått uttråkad. Annars är det en bra och väl påkostad film.

waern_shoot

bra avslutning i bästa trilogin npånsin

Otroligt bra. Trilogins bästa fram till de sexhundranittio sluten

crack_of_dawn

Som ni förstår (har sett den först nu -och det har gått...hur många år sen den kom?) är jag inget inbitet fan av dessa filmer. Måste medge att även denna film i trilogin var oerhört vackert gjord, men faktumet att den var för lång kvarstår. Kanske Harry Potterlösningen med två filmer av en bok skulle varit något?... :)

Sagan om Ringen - Härskarringen (2001)
Sagan om de Två Tornen (2002)
Hobbit - En oväntad resa (2012)
Hobbit - Smaugs ödemark (2013)
Hobbit - Femhäraslaget (2014)