Lejonkungen

Musikal:

Musikal:
4,1

Handling: Lejonet Mufasa blir dödad då han försöker rädda sin son Simba. Det hela var den elaka Scars fel som vill åt tronen i Lejonriket. Scar säger att det är Simbas fel och att han måste fly. Scar blir kung och han släpper in alla hyenor i riket vilket resulterar i matbrist. Simba klarar sig i öknen där han hamnar och träffar vännerna Timon och Pumbaa...

År: 1994

Cheech Marin
Zoe Leader
Jean Reno

enlitenika

Det självklara originalet i sin kategori. Antagligen den första och enda filmen jag någonsin gråtit till, konstigt nog. Vilket säger en hel del. Färgerna och livligheten i teckningen kan inte jämföras med någonting annat. Dialogerna är kloka och genomtänkta för att alla åldrar ska kunna förstå dess djup och intelligens. Den vackra musiken spelar som om den bara var menad att finnas där, att den kom från hjärtat och inte från högtalarna. En klassiker som alltid kommer vara den bästa, och då spelar det ingen roll hur mycket skit till uppföljare Disney pepprar på med.

En av Disneys absolut bästa filmer som har allt: humor, spänning, sensmoral...Likväl en film avsedd för barn och därför ingen fullpoängare för mig.

filmernas härskare

En av Disneys bästa och största klassiker genom tiderna.
Något som skiljer starkt från andra Disney-produktioner är att filmen i sig är mycket episkt och mycket vackert.
Historien om slaget om kungariket då Scar röjer undan kungen i en väluttänkt plan, växer Simba, kungens son, för att återigen ställa till rättvisa i kungariket från Scars hänsynslöshet och tyranni,
är ofattbart fantastisk och storslaget. Detta är stort hela filmen igenom när det gäller fantastisk musik, sånger, savannernas och miljöernas färger och storslagenhet, karaktärernas känslor, en berörande story, m.m.

Inledningen är klassisk den med, det enda som stör det hela är Timon och Pumbas närvaro. Visst är det en barnfilm (även om jag inte anser det) och att komik bör troligtvis få inträffa då och då, men känns smått opassande för mig.

Drain

Var länge sedan jag såg den här och jag måste säga att då filmen kom skulle jag garanterat gett den en femma, men nu när man har sett filmer som Tarzan m.fl. så blir det bara en 3:a. Den en rolig men har för mycket sång för min smak, handlingen är bra men skådespeleriet (om man kan säga så) är för klent tyvärr. Däremot är den mycket känslosam, blir rörd av filmen men det räcker inte. En ärlig 3:a får det bli.

alicia tellström

en av Disneys bästa filmer, har haft den hemma så länge jag kan minnas, när jag var liten grät jag när jag såg den.

Bra film för ungdomar som jag bara älskade förut.

Läskig film, tycker nästan mer det nu än när jag var för liten för att se den. Men det är väldigt bra, bra musik och fin sensmoral.

Oddbjörn

Lejonkungen har en ovanligt bra kombination av djup och humor!

f_rosvall

Komer aldrig glömma denna film :p

Nienna

Helt klart en av Disneys bästa filmer någonsin! Den har allt, bra animation, musik, karaktärer, intriger osv. Plus riktigt bra röstskådespelare. Jag skulle kunna hålla på i en hel evighet med att hylla denna film och det skulle ändå finnas mer att säga. Ni som inte sett den, vilket de flesta redan har, bör genast göra det!

Biopremiär: 2012-01-06
Filmen är animerad

Lejonkungen 2 - Simbas skatt (1998)
Lejonkungen 3 - Hakuna Matata (2004)
Lejonkungen (2019)