Ungkarlslyan

3,7

Handling: Försäkringstjänstemannen CC Baxter skulle förblivit helt okänd på den stora firman om inte fyra avdelningschefer hade behövt ett bekvämt ställe att dra sig tillbaka till med sina respektive älskarinnor. Det blev Baxters våning de inriktade sig på och detta trasslar till hans relationer med den märkliga hissflickan Fran.

År: 1960

Joyce Jameson
Willard Waterman
David White
Edie Adams

Härlige Jack Lemmon briljerar med sin komik och tillför en hel del till denna film som annars är ganska mörk och dramatisk. Utan Jack Lemmon hade det inte alls varit lika bra, nu är det en klassiker.

En strålande Jack Lemmon är som klippt och skuren i sin roll. Underhållande och en rätt kul idé. Lemmon är killen i företaget som klättrar i graderna tack vare sin centralt belägna lägenhet. Han lånar ut den till sina chefer som använder lyan för kärleksäventyr med sina älskarinnor.

Det här är en film av Billy Wilder som har blivit lite av en favoritregissör bland de äldre gubbarna. Detta är dock en ovanligt blek historia för att vara skriven av honom. Jack Lemmon är ju festlig, men det blir ändå aldrig särskilt roligt. Dessutom är historien förutsägbar ocoh standardaktig. Småcharmigt, men inte mer och det blir en stark tvåa - betygwise.

kaj08

Jack Lemmon spelar en kontors-slav som börjar avancera på företaget eftersom han tillfälligt lånar ut sin bostad till högre uppsatta på företaget. De ska ha åtkomst till hans lägenhet för sexuella möten med sina älskarinnor. Filmen driver med kaptilismen och att folk med makt tror de kan göra lite som de själva vill. Det är de små sakerna i filmen som gör den riktigt, riktigt rolig. T.ex Jack Lemmons grannar som tror att han är en riktig hingst eftersom så många tjejer springer in och ut från hans lägenhet. I själva verket har han inte en enda kvinna i sitt liv.

En varm, men samtidigt en smart och samhällskritisk film. Ett måste att se. En stark 4-a i betyg.

Wilder är en höjdare på att skriva manus helt enkelt.

En 3+ som film & i sin egen genre.

Tagline: A Billy "Some Like It Hot" Wilder Production / Movie-wise, there has never been anything like "The Apartment" - laugh-wise, love-wise, or otherwise-wise! / He lent his flat for love - of his job ! [UK]

Låg vid titten (20080309) på plats 98 på IMDb Top 250, vilket jag inte håller med om är en bra placering - borde vara längre ner definitivt.
Jack Lemmon har jag aldrig sett bättre än så här. Kul att se Shirley McClain i en ung roll! Hon är också bra.
Filmen är 2:05 timmar lång och den är ngt lång för att vara en komedi, men å andra sidan är det ju också en dramafilm. Och denna blandning av genres har jag nåt slags hatkärlek till. Tycker det krävs mycket av främst manus o regissör för att det ska lyckas. Manuset är intelligent författat med många kvicka repliker bl a.
Kul att ha sett filmen och dess allvarliga, ibland tom. sorgliga budskap, delar rörande detta med otrohet är intressanta ur relationsintressesynpunkt. Men filmen hamnar inte i DVD-samlingen.

Trivia: To create the impression of a very large bureau in the scenes where Baxter is behind his desk, director Billy Wilder used dwarf actors and specially designed furniture. / This was the last B&W movie to win Best Picture at The Academy Awards until Schindler's List (1993). / In 2007, the American Film Institute ranked this as the #80 Greatest Movie of All Time.

Skön film av Wilder med en rapp Lemmon i huvudrollen. Tycker den första halv timman var extremt fängslande sedan tappar den en stund men att sedan återfå intensiteten och får en skön avrundning. En riktig klassiker väl värd att se.

Lemmon är mycket rolig som killen som blir hunsad av sina chefer, men som sedan ryter ifrån.

Filmen är svartvit