Spartacus

Krig:

Krig:
3,6

Handling: Spartacus är en slav och gladiator som efter provokation sätter sig upp mot det mäktiga Rom. Han får tusentals slavar med sig i kampen.

År: 1960
Regissör: Stanley Kubrick
Originaltitel: Spartacus
Alternativ titel:Spartacus: Rebel Against Rome
Längd: 03:18 (Amerikansk restored version), 03:04 (Premiär versionen ), 03:07 (Svensk re-release)
Kirk Douglas
Charles McGraw
Joanna Barnes
Harold Stone
Woody Strode

Det här är en mastodontfilm signerad ingen mindre än Stanley Kubrick. Trots sin längd så är inledningen och presentationen av Spartacus alldeles för hastig och detta får konsekvenser för hela filmen. Man kommer aldrig Spartacus in på skinnet utan han blir oförtjänt platt. Hemsk dånande musik, fula nattfilter och stundom larvigt skådespel förstör upplevelsen ytterligare. Mäktigt att se tusentals människor i hyfsat storslagna scener - något som t.o.m. dagens CGI-teknik har svårt att återskapa. Charles Laughton som Gracchus är roligast, men allt som allt tycker jag inte det är mer än godkänt.

En riktigt grym film men många snygga scener och bra skådespeleri.

Intressant och välspelad film som dock känns något hetsig. Scenerna då slavarna gör uppror kommer lite för plötsligt, och krigsscenerna som hade kunnat vara filmens styrka känns ganska slarviga. Snyggt foto, bra soundtrack och en spännande och inlevelsefull story. Stabil trea.
"There is a time for fighting, and a time for singing."

Cottage Cheese

otroligt spännande på visse delar. Väldigt bra film, särskilt för att vara från 1960

Ungefär lika bra som Ben-Hur. Spartacus är en spännnande och gripande matodontfilm.
Kubrick tog över regisserandet från Anthony Mann.
Favoritscenen är slavarnas uppror och flykt.

BlackHawk

Ganska bra men sämre än Gladiator. Den bästa filmen är endå Ben-Hur.

Oskar_90

Föredrar Ben-Hur över den här.

Spartacus (2004)