Den tunna röda linjen

Krig:

Krig:

Handling: En imponerande uppsättning stora skådespelare skildrar på ett realistiskt sätt militären och dess moraliska kaos under andra världskriget. Ett närmast vansinnigt uppdrag att kontrollera en bit land på en ö i Stilla Havet leder till att mängder av soldater offras, en officer ordervägrar och det blir upprinnelsen till ett psykologiskt drama mitt under brinnande krig.

År: 1998

Travis Fine
Thomas Jane
Nick Stahl

Daniello_

Här visar Terrence Malick den värsta sidan av krig, dess meningslöshet och vad krig gör med en människa inombords. När en krigsfilm kan bli så vacker är helt otroligt skickligt, mycket berro visserligen på det storslagna fotot och klippningen i filmen. Otroligt att de fick ihop en sån stor hög med stora skådespelare, även om Clooney och Travolta har minimala roller. Sean Penn för all del men Nick Nolte och Jim Caviezel måste ha gjort sina livs roller. Mästerlig krigsfilm.

The masterpiece

”Den Tunna Röda Linjen” är en plågsamt gripande djupstudie av krigets meningslöshet. Oförglömlig!

S16F

Kul att se så många stora skådespelare i en och samma film, och med Penn i en av huvudrollerna så blir det riktigt bra skådespelarmässigt.
Annars en snyggt gjord krigsfilm som helt klart förtjänar ett bra.
Synd dock att den var lite onödigt lång.

Får inte mer än en 3:a. Inte så mycket på grund av längden som att det känns som att man redan har sett allt som ingår i filmen. Det finns inte mycket nytt, och som vanligt har amerikanerna svårt att göra krigsfilmer som inte går ut på att framhäva sig själva väldigt fördelaktigt och motståndarna som lite korkade.

Social__Distortion

Man kan säga att man vet villka iprincip varenda skådespelare är. o vet man inte känner man åtminstone igen dom.. mycket bra film. stark och med bra skådespeleri.. rekomenderar att se den om man gillar krigsfilmer.! Klar 4.a

Khori

Det enda jag tyckte var mycket bra i filmen var fotot, och det var en klar femma! Vackra miljöer och bra kameravinklar. Själva historian ger jag inte så mycket för och jag tyckte man missade själva poängen med filmen. Alldeles för lång.

Dan banan

Välgjord, mycket välgjord. Glammoröst foto och samtilga effekter sitter kanon. För att inte tala om manuset som är en ädesten i sig. Men trotts att filmen har en välbyggd filosof-sida så har jag faktiskt svårt att falla för själva helheten. Man kan göra mycket med en sådan rollista men jag faller inte för filosof biten. Den tunna röda linjen känns för lång och det charmiga avrundas aldrig riktigt snittsigt.
Filmen bör dock ses, för här finns mycket energi bakom allting och sånt får man inte missa. Det slår inte fel i alla recensioner trotts att det gjorde det i min. Stark trea.

lindajjj

En fantastisk film som skildrar krigets absoluta vansinne samtidigt som den är så vacker att man tappar andan. Vilket mästerverk!

Shellix

Min absoluta favorit inom genren krigsfilmer. Ett hopkok av kända skådespelare och gripande scener. Helt klart en 4:a.

stankovic

Många bra skådisar bra handling och en bra inblick i krig.