Shrek

3,6

Handling: Trollet Shrek bor ensam i ett träsk, och han fördriver glatt tiden med att bada i gyttja, äta avfall och skrämma bort inkräktare. En kväll upptäcker Shrek att hans träsk är fullt av sagofigurer som den elake härskaren Farquaad har skickat dit. För att få tillbaka träsket måste Shrek rädda prinsessan Fiona, som är fånge i ett torn som vaktas av en ond drake. Tillsammans med en mycket jobbig åsna ger sig Shrek iväg...

År: 2001

Eddie Murphy
Cameron Diaz
John Lithgow
Vincent Cassel

En ganska rolig film, men förstår inte vad det är för skillnad på den och andra liknande filmer. Lite väl barnslig och förutsägbar för att den ska vara riktigt bra. Mitt betyg hamnar på en svag trea.

Gemma68

Alla små sidosaker i Shrek är underbara, som t.ex. de tre blinda små mössen med flera.

Jag tillhör inte en av dem som älskar Shrek och sett alla dess uppföljare. Denna är små rolig. Åsnan och Eddie Murphy är en stark fyra.. men resten en tvåa.

Bra och rolig film som bör ses av alla oavsett ålder.

det finns få animerade filmer som ja gillar och det e shrek och wall-e.den här e den bästa ur shrek triologin helt klart.alla skämt här e klassiker för mej och eddie murphy har gjort sin bästa roll sen 80talet?kanske det.stark fyra

movie-king

i serien tycker jag tvåan e klart bäst sen kommer ettan och sist trean:/
denna får en svag trea

druvs

SÅ bra! spännande och häftig.. man sitter fast som en fästing. Ett måste att se!

guldis25

inte en som film som jag gillar faktist

Filmen är animerad

Shrek 2 (2004)
Shrek den tredje (2007)
Shrek - Nu och för alltid (2010)