Twilight

Handling: Tonåriga Bella flyttar till Forks, Washington för att bo med sin pappa. Hon blir fascinerad av klasskamraten Edward, som visar sig komma från en familj av vampyrer, och de blir förälskade...

År: 2008

Peter Facinelli
Taylor Lautner
Elizabeth Reaser
Edi Gathegi

Mycket bättre än jag trodde den skulle vara men så har jag inte läst boken heller. Vackra miljöer, bra skådespel och trevlig handling.

Visst har man som så många trott att denna romantiska vampyrhistoria skulle vara riktigt överskattad. Men så äntligen så såg jag den och fick min egen uppfattning. Och vilken magi! En av få filmer där man riktigt känner hur det blixtrar mellan huvudkaraktärerna. Det blir nästan olidligt för en själv. Stewart och Pattinson är hur perfekta som helst i rollerna.

Så för er som inte trodde att det var möjligt... Palmen, 31 år har förälskat sig i Twilight. And I'm damn proud of it! :)

mantine

Jag hade extremt höga förväntningar på den här filmen, eftersom den trots allt har ett sådant gott rykte.
Den här filmen, var kass, om jag ska vara ärlig.
Allt var hemskt dåligt uppbyggt, skådespelarna var helt klart inte inne i rollen - stela och allt var bara falskt (särskilt hon som spelade Bella). De var som sagt hemskt stela och när replikerna sades, var tonen i rösterna så uttråkade att scenerna förstördes totalt.
Den som spelade Edward, hade inte ens läst böckerna och där var kanske en orsak till hans brist på att vara inne i rollen.
De stressade fram hela historien och hoppade t.o.m över viktiga delar från boken (jag förstår att de inte hade mycket tid men att hoppa över sådant som faktiskt var så viktigt?)
Allt var bara så fel, och det är otroligt synd att omvärlden fått se denna sidan av den romantiska, spännande historien Twilight, eftersom låt oss vara ärliga - den här var som sagt, riktigt kass.
Jag tycker synd om dem som inte läst böckerna och tycker att det här skräpet är bra, de förstår inte hur mycket de missar. Om jag vore författarinnan Stephenie Meyer, skulle jag bli riktigt förbannad; "Vad har de gjort av min historia?"
Jag har videofilmat bättre, och den här filmen gör mig bara riktigt frustrerad, när de flesta trots allt dyrkar den, när den till och med var dåligt filmad.
Missförstå mig inte, jag har läst böckerna, och snälla folket, ta till sunt förnuft och läs böckerna istället, som verkligen är fantastiskt bra eller överhuvudtaget bra. En mycket svag tvåa får den.

Bilbo_one

Settingen är bra, men inte mycket mer. Skådespelarna gör ett uruselt jobb och Kirstin Stewart, som jag oftast gillar i hennes rolltolkningar, var rent usel. Usch fy och blä se inte etta

SaknatMig

Första gången jag såg den tyckte jag den var jätte bra. Har sett den så många gånger. Men första intrycket var att man ville ha en kille som Edward ;)

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Alldeles för seg, för mycket drama mot vad trailer och poster signalerar.

alicia tellström

grymt besviken, älskar böckerna men filmen suger!
jag är jätte ledsen!

Bättre än vad jag trodde. Definitivt ingen tjejfilm.

zebrashit

Jag har läst alla böckerna i denna serie och första filmen levde upp till mina förväntningar mer än jag faktiskt trodde att den skulle. Det är svårt att göra film som är baserat på en bok då man inte kan tillfredsställa alla.

ToxicAvenger

En ganska dålig film som kunde blivit lite bättre utan Kristen Stewarts hemska spel.

Biopremiär: 2008-11-21

New Moon (2009)
Eclipse (2010)
Breaking Dawn - del 1 (2011)
Breaking Dawn - del 2 (2012)