En prinsessas dagbok

Handling: Den blyga Mia Thermopolis (Anne Hathaway) saknar det mesta. Självförtroende, utstrålning, pojkvän - allt lyser med sin frånvaro. Ända till den dag då hennes dittills okända mormor Clarisse Renaldi (Julie Andrews) dyker upp med en chockerande nyhet. Clarisse är drottning - och Mia är en tvättäkta prinsessa, och kan ärva tronen till det stenrika furstendömet Genovia. Över en natt förändras allt och från att alltid ha stått i skuggan hamnar Mia nu mitt i rampljuset. Men självförtroendet är fortfarande i botten. Liksom stilen, finessen och allt annat som en riktig prinsessa ska ha. Vilket leder fram till frågan: Klarar hon av att bli prinsessa - och vill hon verkligen bli det?

År: 2001
Kathleen Marshall
Mindy Burbano
Kim Leigh

filmernas härskare

Genomlarvigt, förutsägbart, själlöst, korkat, fånigt...
Ja, jag kan hålla på hela dagen utan att tröttna på att hata denna film.

Inte nog med att filmen är urtönting, utan ger en helt fel bild på en ung kvinna. Tydligen kan man inte vara sig själv, utan måste man vara en prinsessa och få skönhetsoperationer för att kunna gillas av andra människor.

Det blir en varning till eder, som läser detta och som inte har sett kalkonen än.

Savannah

Är du 13 år och läser FRIDA? Då ska du absolut inte missa denna gulliga och totalt menlösa tjejfilm. Vi andra sörjer förlorade minuter av våra liv.

LisaMarie

Verkligen en film att se när man vill se en film typ helt utan allvarliga bekymmer men med massor av trevlig underhållning i form av komiska scener och kostym.

Tamt, föutsägbart, tråkigt summerar väl i stort sätt filmen. Men för bra för en sketen etta.

LinneaLovesMovies

Den är jättebra, den ger kanske lite fel bild, men jag tycker den är jättebra.

sara-H

något som alla borde se nån gång, men den är precis som man förväntar sig, typiskt tonårsfilm men gullig

Evenstar_92

Jag vet inte riktigt säkert vad jag ska säga.
Den är kul att se på sådär någon gång, men den är absolut inte mer än så.
Ingen film du absolut måste köpa.

madeleine_g

Tyckte inte alls om den här filmen. Minns att effekterna var riktigt dåliga precis som skådespelar insatserna. Barry watson är inte direkt min favoritskådespelare om man säger så.

Natta or Tattis

Den är bra första gången man ser den, men sen känns den rätt så tråkig.

Regndroppe

den är ganska bra. Den följer boken sådärbra, men vissa saker är roliga.

En prinsessas dagbok 2 - Kungligt uppdrag (2004)