Damen i svart

Handling: En ung dam försvinner en natt från ett brukssamhälle i Mellan-Sverige. Privatdetektiv John Hillman blir inkopplad på fallet. Under spaningen efter den unga damen börjar mystiska saker att hända - en efter en mördas av de personer Hillman pratat med och plötsligt dyker också liket efter den försvunna damen upp...

År: 1958
Åke Lindman
Ingrid Borthen
Kotti Chave

Savannah

Oj, oj - den här står sig! Mycket bra svensk (!) thriller om mystiska händelser och mord i herrgårdsmiljö. Fotot är väldigt bra (Sven Nykvist!), liksom skådisarna, och miljöerna är fina. Slutorden är bara de värda mycket. Se den!

Filmen är ju bara så underbar. Lite småruskigt mysterium med paret Hillman, utmärkt spelade av Holmsten och Ericson. Nils Hallberg är kul som hjälpredan Freddy som skapar mycket passande komiska inslag bland allt deckararbete. Sen har vi ju 20-åriga Lena Granhagen i rollen som Sonja. Hennes utseende får mig att smälta. Jag har svårt att finna något vackrare inom svensk film.

Klassiker jag såg hösten 2019 på SVT Play.

Mysiga 50-talsmiljöer, den här gången på landet, sidekicken är som vanligt lite för mycket emellanåt, filmen håller 3:platsen på min Hillmanlista, spännande, snyggt foto. Betyget en genomsnittstrea.

Den första av filmerna om detektiv Hillman. Tycker den har den där kusliga känslan över sig, sedan är musiken rätt otäck också. Sevärd.

Khori

Ganska dålig historia som dock hettar till då och då. Dåligt att det inte var svensk text på DVDn eftersom det var mycket svårt att höra dialogen.

_Sara_

Av de Hillman-filmer jag har sett tycker jag att den här är mest otäck, eftersom det är filmat svartvitt så man inte upptäcker "Svarta damen" förrän hon är helt nära offren. Musiken gör sitt också.

magnus_65

En fantastisk svensk film!

Filmpunkten-id: 1936
Filmen är svartvit