Die Hard

3,7

Handling: Det är julafton. Högt över Los Angeles har en grupp terrorister intagit en byggnad, tagit gisslan och förklarat krig. Men en man har lyckats undgå att bli upptäckt... en polisman som inte är i tjänst. Han är ensam... trött... och det sista hoppet för alla.

Bruce Willis spelar New York-detektiven John McClane, som just anlänt till Los Angeles för att fira jul med sin fru (Bedelia). Medan McClane väntar på att hans frus kontorsfest ska sluta, tar terroristernas ledare Hans Gruber (Rickman) och hans brutala bödel (Godunov) alla till gisslan, och McClane lyckas smita undan. Med bara en tjänstepistol och sin list startar McClane sitt en-mans krig mot terroristerna.

År: 1988

Clarence Gilyard Jr.
Joey Plewa

Copyright Twentieth Century Fox

BeckyLou

Den bästa actionfilmen! En av mina favoritfilmer, en väldigt spännande och snygg film med bade hjärta och hjärna. Bruce Willis är perfekt som hjälte, med smarta one-liners och kan ta hur manga smällar som helst!
Storyn är bra och kuppen är hur spännande som helst. Men dock har filmen en sak som gör att den star ut fran alla andra hjärndöda actionfilmer och det är den ultimate skurken i form av Hans Gruber, spelad perfekt av den alltid sevärda Alan Rickman.
Se den! Den är helt klart värd en femma!

Helt klart en bra film. Men lite segdragen emellanåt , speciellt för mig som inte är så mkt för pang pang och overkliga situationer där människor kastar sig ut i luften och alltid lyckas landa helskinnade. Underhållande absolut men inte en fyra från mig.

Bilbo_one

Klassisk polisfilm som fungerar i alla väder. Bruce är iskall som vanligt och passar som handen i handsken för rollen. Sevärd

Riktigt bra action, känns dock lite gammal/80-tals-daterad drar ner betyget från 5 till en medel 4:a

jsmedlof

Fantastisk actionrulle och underbart skådespeleri.
en stark fyra!

Första Die hard är bra och udda men alla fortsättningar som gjorts gör inte denna speciell längre.

stilis

John McClane som inte är i tjänst får i uppdrag att stoppa terrorister som har tagit folk till gissla och har förklarat krig mot mänskligheten.

En häftig, maffig och explosiv action-film med fight-scener som man inte har skådat på action-filmer tidigare.

Bruce Willis som är med i huvudrollen är som klippt och skuren i rollen som New York-detektiven John McClane.

En stark fyra(4).

En klassiker inom action-genren!

Nille

En av tidernas bästa action filmer enligt mig. Bruce Willis gör även sin bästa skådespelarinsats tycker jag. En film som passar väldigt bra till julen.

Ett gäng terrorister ockuperar en skyskrapa i LA.
De hade planerat allt in i minsta detalj. Men det de inte hade förväntat sig var John McClane, en polis från NY som oturligt nog för dem råkade befinna sig i byggnaden.

Die Hard 2 (1990)
Die Hard - Hämningslöst (1995)
Die Hard 4.0 (2007)
Good Day to Die Hard, A (2013)