Amistad

Handling: Filmen är baserad på en sann historia och skildrar en grupp afrikanska slavar som genom myteri tar över slavskeppet La Amistad och försöker återvända till sitt hemland. Skeppet blir återerövrat och slavarna förs till USA där de sätts i fängelse anklagade för mord. En fängslande kamp startar som fångar hela nationens uppmärksamhet. En kamp som konfronterar hela det amerikanska rättssystemet. Men för de anklagade männen och kvinnorna är det helt enkelt en kamp för den mest grundliga männskliga rättigheten - friheten.

År: 1997
Tomas Milian
Chiwetel Ejiofor
Derrick N. Ashong

Wookad

En verklighetsbaserad berättelse, gripande, snyggt filmad med mera. Men det enda jag verkligen tycker är intressant är det som sker på skeppet (t.ex när de binder fast slavar o kastar dem överbord m.m). Mer sånt och filmen hade fått ett toppbetyg. Men allt juridiskt skitsnack förstör filmen. Bra rollprestationer! Underskattad!

Daniello_

Amistad är en viktig berättelse om slavhandeln. Den är riktigt bra bitvis men det är alldeles för mycket "struntprat" som inte jag vill höra på. Mycket välkända ansikten där Djimon Hounsou lyser starkast.

Dan banan

Amistad är en mycket gripande film måste jag säga. Den väcker starka kännslor ,och scener som "när dom dumpar slavarna i vattnet" är ren smärta att beskåda. Anthony Hopkins är bra som vanligt ,men jag kan känna att fler kunde gjort bättre ifrån sig. Fimen känns för övrigt ganska så lång och det luktar lite låg-budget när man kikar över på effekterna , men Amistad skänker ett starkt budskap och förtjänar därför ett bra betyg. Jag ger filmen en stark trea ,vilket jag anser passande. Mycket gripande och välskapat ,men inte bland de bästa.

Det här är bra! Bra skådespelare, bra handling. Tillräckligt mycket händelse för att man inte ska tappa intresse, inte för mycket för att det ska bli potatismos av allt. Väldigt dramatisk berättelse dessutom.

SnyggSteefan

Väldigt bra. Vilka starka scener det var!

Helt okej rulle med en hel drös kända skådiar. Alla gör självklart bra ifrån sig. Själva filmen luktar Hollywood lång väg och vissa klyschor är oundvikliga

Arcadia

helt ok, stundtals gripande.

Daniello_

stankovic

Bra historisk film om slavar och dom vita fördomarna mot dom svarta i amerika.

Dan banan

Filmpunkten-id: 1952