Transformers - De besegrades hämnd

Handling: Kampen om Jorden är över, men kampen om universum har precis börjat. Efter att ha återvänt till Cybertron tar Starscream befälet över Decepticons och beslutar sig för att återvända till Jorden. När Autobots tror att allt är över får de reda på att Megatrons livlösa kropp har blivit stulen från den amerikanska militären av Skorpinox som återupplivar honom med hjälp av sin egen spark. Med en hämndlysten Megatron tillbaka på banan och med hjälp av förstärkningar av Decepticons samlar Optimus Prime ihop sina styrkor och gör allt som står i hans makt för att förhindra dem.

År: 2009

Kevin Dunn
Julie White
Peter Cullen

Copyright Dreamworks

Action overload. Det här är den oundvikliga uppföljaren till Transformers och återigen bänkar jag mig i biofåtöljen för att suga åt mig nostalgi. Ganska snabbt upptäcker jag att pojkbehovet av robotar fortfarande är mättat sedan den första filmen och det här bjuder inte på något nytt, förutom mer av allt - bortsett från story. Det är mer humor, vilket ger en matinékänsla över filmen, och det är fler och längre actionscener. När jag märker att mina tankar börjar fly iväg mitt under en tämligen spektakulär actionscen inser jag att det faktiskt kan bli för mycket av det goda, till och med från Michael Bay. John Turturro är den enda riktiga behållningen i filmen och bjuder på många skratt. Han, tillsammans med en fet effektbudget, gör att filmen trots allt får en svag trea.

Hade sätt fram emot den här filmen efter första filmen, men nä den va ju inte lika bra som första. Men ändå väldigt bra, får inte en 5:a som första filmen fick, men en svag 4:a får den :)

Bilbo_one

Jättebra uppföljare med mycket action och roliga scener. Utan Megan Fox hade det blivit en femma.

Kändes lite bättre än den första filmen. Den var rörigare i jämförelse, och handlingen var tydligare i denna.

Frida_OSX

I hela taget är det en bra film, skådespelet duger, o snyggt gjorda robotar och special effekter, men jag fastnar på ett antal saker:
Varför skulle Autobots stanna på jorden istället för att leta upp en ny sol och skapa nya autobots? De förklarar även att livet på jorden är dött och tråkigt, ingen uppgift för dem.
Bättre filmning då man slipper vara så nära hela tiden.
SPOILER: angående den robot som är förklädd till en människa, hur kan det fungera? Hur kan en robot byta form till en människa, med organisk vävnad och liknande? Ett hologram som används i första filmen med människor i bilar är en sak, men just fysisk kontakt betyder ju att roboten måste ha något som kan efterlikna mänsklig vävnad och ger en viss värme.
Halva filmen består i att förbereda för slutet, och själva slutet blir aningen abrupt efter det väldigt långa slutet i första filmen.

helt okej uppföljare faktiskt, men ganska uttdraget så de va tur att fighterna inte var så långa utan att de va rätt mycket dialog

soulman85

tkr den va sådär, gillade ettan mera

I denna uppföljare till 2007 års succé film så sparar man då rakt inte på resurserna. Här får man mer av allt, mer action, mer komedi och mer effekter, då det kanske låter ganska mättsamt speciellt om man sett den första filmen så tycker iaf jag att man inte kan bli mätt på sån här action. Men då krävs det också en bra handling med röd tråd genom hela filmen och det tycker jag man fixat här. Bra skådespeleri, snygga miljöer och otroliga special effekter tillsammans med en snygg story gör denna filmen till en av dem bättre filmerna 2009. Då får man bara sitta lugnt och fint här nu då och vänta på Transformers 3 som jag hoppas kommer inom kort.

Biopremiär: 2009-06-24
Filmpunkten-id: 19763

Transformers (2007)
Transformers 3 (2011)
Transformers - Age of Extinction (2014)
Transformers: The Last Knight (2017)
Bumblebee (2018)
Transformers: Rise of the Beasts (2023)