Star Trek Generations

2,5

Handling: Stjärndatum: 23:e århundradet. De pensionerade officerarna T. Kirk, Montgomery Scott och Pavel Chekov är hedersgäster ombord på Enterprise B som gör sin första tur i universum. Men jungfruresan blir inte som man tänkt sig när rymdskeppet finner två farkoster fångade i Nexus, en mystisk energikälla. I ett riskabelt räddningsförsök, försvinner Kirk ut i rymden. Sju år senare räddar kapten Jean-Luc Picard och hans besättning på Enterprise D en fysiker vid namn Soran. Vad Picard inte vet är att Soran ruvar på en dödlig hemlighet, en plan som innebär slutet för Enterprise och miljontals liv. Picards enda hopp finns i Nexus...hos en legendarisk kapten från det förflutna.

År: 1994

Alan Ruck
Jacqueline Kim
Jenette Goldstein

Royban

Denna film brukar ofta kallas den sämsta av Star Trek filmerna, men jag håller inte med. Jag vill inte ens påstå att den är dålig. Detta trots att jag håller med om att den mest av allt ser ut, och känns som ett extra långs avsnitt av tv-serien.
Här finns trots allt ett mycket starkt tema om dödlighet som verkligen förs fram väl, många referenser till tv-serien, vilket jag som ett fan verkligen gillar, och dessutom en fantastisk evolution av Data. Jag kan helt enkelt inte göra annat än le när jag tänker på Datas karaktär i den här filmen, och jag känner mig enormt nöjd med att äntligen få se honom uppnå ett av sitt livs delmål, att få känslor.

Slutet känns rätt antiklimaktiskt, och Captain Kirk får inte riktigt det avsked han förtjänar. Men i slutändan är det ändå rätt underhållande, och helt okay Star Trek.

Filmpunkten-id: 1998

Star Trek (1979)
Star Trek II - Khans vrede (1982)
Star Trek III - Jakten efter Spock (1984)
Star Trek IV - Resan hem (1986)
Star Trek V - Den yttersta gränsen (1989)
Star Trek 6 (1991)
Star Trek - First Contact (1996)
Star Trek - Insurrection (1998)
Star Trek - Nemesis (2002)
Star Trek (2009)
Star Trek Beyond (2016)