Casablanca

3,7

Handling: Casablanca: lätt att anlända, men så mycket svårare att lämna. Speciellt om du är en av nazisternas mest efterlyste. Detta är just vad den tjeckiske motståndsmannen Victor Laszlo är. Hans enda hopp står till amerikanen Rick Blaine. När Victor erbjuder sin fru Ilsa som byte mot att bli satt i säkerhet måste Rick välja...

År: 1942

John Qualen
Leonid Kinskey
Curt Bois

perjonzon

En klassiker som verkligen når upp till sitt rykte.Välspelad och den ligger på gränsen för att bli för sentimental men blir det aldrig vilket är skönt.
Det är även kul att se att Casablanca är en föregångare till många andra filmer och att andra filmer har lånat eller tagir ideér från den.
Även kul med svenkst inslag i form av Ingrid Bergman.

Savannah

En definitiv klassiker, men trots det inte någon av mina absoluta favoiter. Vissa scener är helt oföglömliga, men slutet gör mig (i likhet med många andra) besviken. Inte minst Humphrey Bogart känns alltför blasé i filmen, men Ingrid Bergman är ju som alltid sevärd. Och en viss låt är alltid hörvärd...

Det är en svartvit film, och sådana är väldigt mysiga att titta på - en helt annan upplevelse än nutida filmer. Det är inte den bästa film jag har sett, men Ingrid Bergman är sagolik. Måste också tillägga att denna film är föremål för en av historiens största mörkläggningar: När Ilsa sitter vid pianot tillsammans med Sam säger hon INTE "Play it again, Sam" utan "Play it, Sam". Intressant att ett sånt missförstånd har uppstått. Många äldre människor har samtliga hävdat att hon säger just "Play it again, Sam".

YasmineWilterius

Classic! Se den...just say.

En klassiker som kan ses flera ggr, Ingrid Bergman gör det bra liksom Bogart. Detbhär är en film med mycket romantik men även en del spänning och humor. Sista halvtimman och slutscenerna drar upp betyget från 3 till 4.

Om jag ska vara helt ärlig tyckte jag att detta kändes som en vanlig pilsnerfilm, men med dubbel budget. Handlingen var sådär och slutet lite halvtrist.

Sedan var det lite förvirrande att flera personer såg nästan likadana ut. Men det berodde väl på modet.

MsAlm

Riktigt bra film! Lite långsamt tempo ibland, men inte alls störande. Genomtänkt och vacker, klart sevärd flera gånger om:)

Gunnar Bergquist

En klassiker som nog måste få en femma fast åren gått. Kul detalj: varken Bogart eller Bergman hade någon särskild aning om vad de höll på med, kanske var det för att manusmakarna var litet senfärdiga? Minns ej.
Hur som helst såg de projektet som en blivande flopp och gjorde bara sitt jobb. - Jaså, nu skall jag säga ... Och gråta en skvätt... Visst...

Jag gillar verkligen den här filmen! Oftast är jag ganska ointresserad av kärlekshistorier, men inte denna. Den är sjömil bättre än dagens romantiska draman. Och det var den här filmen som fick mig intresserad av Ingrid Bergman! Inte konstigt att den anses vara en av de bästa filmerna någonsin!

Movie_maker

Den här filmen satte standarden för romantiskafilmer.

Filmen är svartvit