Shrek - Nu och för alltid

Handling: Äventyret fortsätter med träsktrollet Shrek och alla hans vänner i landet Långt Långt borta.

År: 2010
Regissör: Mike Mitchell
Originaltitel: Shrek: The Final Chapter 3D
Alternativ titel:Shrek 4 (söktitel )
Alternativ titel:Shrek Forever After
Ingår i tema: Drakar

Kattdjur

Mike Myers
Cameron Diaz
Eddie Murphy
Antonio Banderas

Copyright Dreamworks

Ett bra avslut på en rolig filmserie :)

Det är imponerande att man lyckats göra fyra filmer i en serie som alla håller hög kvalitet. Visserligen är den här en aning sämre än de tidigare, men den är fortfarande bra.

Humorn är som alltid speciell och liknar egentligen ingen annan film i genren. Ibland känns det som att filmserier bör få ett slut snarast. När det gäller Shrek skulle jag däremot bli glad om det kommer ytterligare filmer efter denna.

Den här Shrek filmen var bättre än dom tidigare. Och faktiskt för jag såg filmen lite omvänt mot vad man egentligen ska tycka. Jag menar. Världen Shrek hamnade i tyckte jag var bättre än den han kom ifrån. Fiona var en mycket mer imponerande stark karaktär nu. Hon har aldrig sett bättre ut än i den här filmen. Vilken kvinna! Jag gillar faktiskt inte helt hur filmen slutade. Självklart ska jag inte avslöja slutet men ur min synvikel verkade slutet väldigt diaboliskt och hemskt. Hurvida filmen slutade bra eller tragiskt beror på ur vems synvinkel du ser det. Jag såg det ur Fianos synvinkel. Kan inte få bilden ur huvudet där Fiona sitter på huk med sänkt ledsen blick i tornet. En sån hemsk scen när man visste vad som väntade henne. Väldigt diabolisk handling. Men filmen grep verkligen tag i mig. Ett sant mästerverk. Men jag skulle nog kalla denna filmen en tragedi. Tragedi som en genre. Filmen var jättebra. Ett rent mästerverk.

Nikoel

Underbart slut på Shrek-filmerna och en förbannat mysig film som jag fällde flera sentimentala tårar till. Kalla mig löjlig, men man ska ta vara på varandra. :)

Emmsan90

En bra gjord film men jag tycker historien skulle tagit slut redan vid andra filmen. Den här känns som en ursäkt för att tjäna mer pengar ifrån Shrek men den har trots allt sin charm kvar och får en 3.

Riktigt bra. Får en stark 4:a

helt klart sevärd :) jag bara avgudar shrek

Biopremiär: 2010-07-07
Filmpunkten-id: 20293