Beautiful Mind, A

Biografi:

Biografi:
3,8

Handling: A Beautiful Mind är den sanna och mycket gripande historien om nobelpristagaren i ekonomi, John Forbes Nash Jr. Filmen utspelar sig mestadels under 50-talet där Forbes Nash Jr. formulerade sin matematiska teori den så kallade Game Theory, som han 40 år senare skulle tilldelas Nobelpriset för. Trots att vi i dag ser honom som ett av de största matematiska genierna under vår tid, klassades han som schizofren av sin samtid.

År: 2001

Jennifer Connelly
Christopher Plummer
Paul Bettany
Adam Goldberg

Det här är den verkliga berättelsen om Nobelpristagaren John Nash. Det är en överraskande film med Russell Crowe i huvudrollen. Den är dock alldeles för trög och det är långt mellan höjdpunkterna. Skådespelarinsatserna är mycket bra med t.ex. Jennifer Connelly från ”Requiem for a dream” och Paul Bettany från ”Dogville” i birollerna. Det räddar dock inte den här tråkiga historien som ändå får en stark tvåa i betyg.

Mattias15

Sånt här gillar jag verkligen. Man får följa en person som är annorlunda och lite missanpassad till samhället. Jag faller direkt för den här personen och känner medlidande med honom, Russel lyckas charma mig direkt. Filmen kan kännas lite långdragen men det kan man tåla för att se detta slut som är bra. Att sedan filmen är lite invecklad och man tvingas fundera på vad som är real i mitten av filmen höjer bara intresset för filmen. Kärlekshistorien är fenomenal där äkta känslor visas upp i svåra tider. Sedan så är det klass på de skådespelare som är runt Russel Crowe.
Försökte tyvärr genom hela filmen förstå matematiken och vad de syssla med, slösa inte tid på det. Man blir bara deprimerad och inser att man inte är något geni.

Cerentan

Oooh, vad jag älskar denna film. Detta är ett av de mest briljanta skådespel, framfört av Russell Crowe. Hur hans kroppsspråk och stil ändras från att vara en ungdom till att övergå till än äldre man. Även Jennifer Connelly (som fick en Oscar för sin roll) och Ed Hariss är mycket bra.

Trodde aldrig att jag skulle tycka filmen var bra, då jag hörde handlingen för första gången. Men ack, så fel jag hade!

Man får ju inte heller glömma den mindre kände Paul Bettany, mycket bra skådespelare.

Se den!

Isko

En film man absolut inte får läsa handlingen av då man spoilar den totalt.

Kan ses en gång men väldigt seg. Väldigt seg.

Sarathelin

Det här är en av mina favorit filmer. Jag blir helt fast framför tv:n.

Bilbo_one

Mycket bra film, stark 5:a

Imponerande handling, skådespel och smått gripande gör detta till en film värd en klar fyra, mer behövs inte sägas.

Evenstar_92

Den här filmen har jag letat länge efter vad den heter, såg den på tv för kanske två år sedan, men den har ändå inte lämnat mitt minne.
Jag kommer ihåg att den fängslade mig på en gång och var riktigt fin, nu ska jag slå till att köpa den.

Bra film men jag var typ 10 när jag såg den så det var ett tag sedan.