Top Gun

Handling: Flygaren Peter "Maverick" Mitchell har ett mål i livet, att bli världens bästa stridsflygare. Han inleder en romans med den kvinnliga instruktören Charlie och tävlar ständigt med piloten Ice om vem som är bäst.

År: 1986

Clarence Gilyard Jr.
Whip Hubley
James Tolkan
Meg Ryan

Det här är 1980-talsklassikern med Tom Cruise i rollen som tuff jaktpilot. Flygscenerna är verkligen anmärkningsvärda fortfarande efter 25 år. Storyn är väl ganska standardmässig, men undviker trots allt att bli klichéaktig då Val Kilmers karaktär inte blir allt för stereotypisk. Musiktemat i filmen är även det en odödlig klassiker som man bara kan njuta av att lyssna på. Stark trea!

Kärlek, humor och lite feelgoodkänsla lyfter den här filmen trots mycket grabbighet och stridsmentalitet, måste även medge att flygscenerna är spektakulära, kanske Toms (som inte annars tillhör mina favoriter) bästa rollprestationer.

Kanske lite överskattad pojkaction med lite romantiska inslag. Jag har alltid tyckt den varit OK.

guldis25

bra och lite sorglig film gillar den

Det som är bra i filmen är att den är lite spänande resten är skit!

en bra film med tom, men ingen favorit

Alba25

Den här filmen hamnar också högt på min lista men det är inte för dem grymma flyg scenerna det är mest för kärleken mellan Mav och charlie jag tycker att dem är ett riktigt sexigt par .

Top Gun: Maverick (2020)