Purpurfärgen

3,8

Handling: Celie växer upp i den svarta södern i början av 1900-talet. Hon utnyttjas sexuellt av sin far och blir tilldelad sin man Albert. Hennes nya hem blir inte mycket bättre men kvinnor i hennes omgivning lär henne att tro på sig själv.

År: 1985

Leonard Jackson
Bennet Guillory
John Patton Jr.
Carl Anderson

Det filmen förlorar mycket på är att det knappt händer något. Man hade utan problem kunnat ta bort över en timme av filmen och ändå haft kvar ungefär samma händelseförlopp. Ibland tänder det till, men det är alltför långt mellan dessa stunder. Filmen får en mycket svag 3:a.

Filmen är bra gjord men jag blir för deprimerad av den (inte för att jag brukar ha ngt emot dämpade, låga draman). Jag antar att handlingen inte riktigt fångar mig.

nettan_Ny

Bra film om hur det kunde gå till.

En gripande, omskakande och intressant film, med en underbar Whoopi Goldberg i huvudrollen.
Bör ses av alla dramaälskare. Den var dock lite seg emellanåt, hade den kortats ner ca 20 minuter så hade den varit bättre.Stark trea.

clint_estwood

helt okej men inte ett mästervek eller något liknande.

Man kan stundvis bli riktigt förbannad under filmens gång. Men den är fruktansvärt bra!

anddav507

Det här är en bra film, inga tvivel om saken.
Men jag håller med om att jag tycker den blir för lång emellanåt, och att man blir förbannad ser jag inte som en positiv sak med filmer.
Därför blir det en "precis på mitten".