Bruce den Allsmäktige

Handling: Efter en ovanligt besvärlig dag förbannar Bruce den Allsmäktige och ger honom skulden för allt som är fel i världen. Och den Allsmäktige är inte sen att uppmärksamma förbannelsen och att konfrontera Bruce. Han uppmanar honom att försöka göra ett bättre jobb själv och ger honom makten att genomföra detta. Men det finns en hake: Bruce har bara en vecka på sig för att göra världen till en bättre plats, och klarar han inte detta kommer Gud att låta sin vrede drabba jorden i ett utbrott som kan slunga hela den mänskliga utvecklingen tillbaka till medeltida nivåer

År: 2003
Mark Kiely
Sally Kirkland
Tony Bennett
Timothy Di Pri

En -4 som film i sig & i sin egen genre. För det hör ju på ngt märkligt och lite mystiskt sätt ihop, eller hur?

Taglines: How would you handle the most awesome responsibility in the universe? / The guy next door just became the guy upstairs. / He's got the power / In Bruce We Trust? / If you could be God for one week, what would you do?

En av Carreys mest lyckade komedier. Förmodligen näst bäst efter Dum & Dummare i konkurrens med The Mask.
Kul att se Freeman i andra roller än seriösa mordutredande sådana, och det gör han bra då undertonen i filmen är allvarlig.
En riktigt lyckad idé som de äntligen gjort film av - en klassisk filosofisk tanke som alla nån gng ställt sig: vad skulle DU göra om du fick möjligheten...? Kul lek m det allvarliga är mer än helt ok (man ska kunna skämta om precis allting).
Hamnar givetvis i DVD-samlingen.

TIPS: Vänta kvar tills efter sluttexten har rullat så får ni se riktigt roliga goofs/misstag under inspelningen (bevis på varför Carrey är riktigt galen och/eller genialisk).

Trivia: Jim Carrey often insisted on doing upwards of 30 takes of some scenes. / The town square is the same location that was in Back to the Future (1985) and Back to the Future Part II (1989). / This film has been officially banned in Egypt for "sacrilegious content". / This film contains many references to previous Jim Carrey films.

The_Dude

Som om det inte är jobbigt nog att leva sitt egna liv, tar Bruce på sig rollen som Gud i denna komedi med en hel del roliga scener. Tyvärr blir det inte riktigt roligt någon gång. En stark trea.

crazybaby

Det här blir ju bara fånigt! Synd och skam att en så bra skådespelare som Morgan Freeman gick med på detta. Han skämmer ju nästan ut sig! Vad beträffar Jim Carrey är ju detta en typisk roll för honom, men den blir alltför överdriven och orealistisk, både rollen och filmen.

Jennifer Aniston verkar ha förmågan att alltid välja romantiska komedier - som dessutom floppar en aning.

Gemma68

Jar har svårt för den här filmen men jag gillar Morgan Freeman när han spelar Gud.

Sandraaa

En ganska rolig film .Skrattade då och då.

Den är väl rolig... eller typ iallafall.

majzzan

Har sina roliga stunder erkänner jag med Jim hmm har svårt för han.

Baijna

En bra film!
Jim carrey är så himla rolig :)

movie-king

haha bra film!
älskar jim carrey

Aerosmith

Så jäkla skön film! Mycket bra helt enkelt.

Evan den Allsmäktige (2007)