Minority Report

Handling: Under sex år har Washington D.C. varit befriat från mord tack vare extrem teknologi som identifierar mördarna. När chefen för den brottsförebyggande enheten själv utpekas i ett framtida mord har han bara 36 timmar på sig att upptäcka vem som gillrat fällan eller själv falla offer för det "perfekta" system han varit med om att skapa.

År: 2002

Anna Maria Horsford
Eugene Osment
Sarah Simmons
Ann Ryerson

En smart, spännande och provocerande film. Filmen har vissa brister i plot och logik, och slutet fångar inte upp detaljerna så bra som jag skulle önska, men detta är likväl en mycket sevärd film. Jag har egentligen bara två invändningar.
1: De Prekognitiva ser bara gärningar och inte avsikter, men kan ändå skilja på överlagda och oplanerade mord.
2: Filmen utspelar sig 48 år fram i tiden, men ändå har majoriteten av filmens kvinnor lågstatusjobb som hushållerskor, assistenter och förföriska sjuksköterskor.
"I call it a gift, for them it was more like a big cosmic joke."

Olofsson

Denna film var mycket välgjord, dock ger jag den ej högt betyg på grund av mitt svaga intresse för overkliga filmer. Handlar om att de Prekogniva, en grupp som kan se mord som skall begås in i framtiden innan de har begåtts. De finns på plats och på 6 år har det nu aldrig skett ett mord. Dock uppkommer det senare att John (Tom Cruise) skall mörda en person och då rymmer han och jakten på deras förra medarbetare är igång...

ToxicAvenger

Smart, rörande och jävligt spännande. Utan tvekan Cruise's bästa film.

Jag tycker mycker om framtids-science fictions och även denna. Hade velat ge den en sjua (ab tio) men tror att en fyra är för mycket. Har helt glömt bort slutet, så antagligen var det ganska "vanligt". Förstår inte att Speilberg kan göra så olika bra filmer.

Cammie

Bra och tänkvärt manus, men tempot är stundtals för högt för att man ska kunna hänga med. Aktuellt tema med kritik mot utlititarismen; hur långt ska man gå för att förhindra brott? Samantha Morton och Colin Farrell stjäl rampljuset från Tom Cruise.

En ricktigt cool film, Cruise är faktiskt bra i rollen.

bra poltikiskt film men den va seg i vissa hörn men det va skit kul när dem prata svenska i filmen

Sillferhjelm

Actionfylld och snabb. En cool Peter Stormare är med däremot.

Social__Distortion

Riktigt bra film. bra skådespeleri. kan rekomenderas!

mercifier

Det här är både action och psykologisk thriller. Och lika bra ur båda aspekterna. Spänningen finns där ända från början till slut. Hela filmen är överexponerad, surrealistisk framtidsvision. Det mesta som är framtidsrelaterat känns också hyfsat realistiskt. Vissa saker är helt fantastiskt bra gjorda, som t.ex. stuntscenen där huvudpersonen hoppar mellan olika fordon, och de flesta birollerna är helt suverända, som t.ex. tanten med växterna och särskilt "pre cog"-en Agatha. Hon är förtrollande bra.

Det som skiljer den från en femma är dels musiken i actionscenerna - det är mainstream-symfoni i allt från harp-ackord till överenergiska blåssektioner i atonala arrangemang. Den känns billig, massproducerad, som om noterna vore kvarglömda efter en Harry Potter-film. Mörkare, mera syntetisk och experimentell musik hade passat bättre enligt mig än denna påstridiga, adrenalinstinna, studsande symfoniorkester. De lugna bitarna är däremot helt OK.

Och så var det en sak till - slutet. På ett vis är det pinsamt standardmässigt. Sättet som det blir allmänt känt hur allt egentligen ligger till, menar jag. (Hoppas jag inte har sagt för mycket då.) Man har sett det SÅ många gånger förut, i filmer som siktar SÅ mycket lägre än denna. Det är inte försvarbart i filmer av den här klassen. Verkar som om manusförfattarna fick en black out. Trist.

Men annars är den bra! Det är en film man definitivt vill se om. Som svensk känner man sig också stolt över både Peter Stormare och Max von Sydow. I synnerhet den senare. Mycket stark fyra!

"Precrime - it works!"

Underhållningsvärde: 2-3
(Se min presentation för förklaring.)