Jackie Brown

Handling: Filmen bygger på en roman av Elmore Leonard. Handlingen är förlagd till Los Angeles, och i centrum står den hänsynslöse vapenhandlaren Ordell som bor ihop med den ständigt påtända bimbon Melanie.

År: 1997
Hattie Winston
Denise Crosby
Sid Haig
Aimee Graham

Det här är en Tarantinorulle med flera välkända ansikten. Samuel L. Jackson som temperamentsfull smågangster är ljuvlig och det är helt klart en av de bästa rollprestationerna som han har gjort. Överlag mycket bra skådespelarinsatser i en historia som (som vanligt när det gäller "Q") är tämligen invecklad, även om den inte är i klass med mästerverket Pulp Fiction på långa vägar. Härlig musik och Pam Grier är ett sant nöje att se och en av mina absoluta skådespelerskor.

SvenskaFilmNörden

Jackie Brown är en tillsynes helt vanlig, oskyldig flygvärdinna. Fast bakom den stängda fasaden så finns en kvinna som sysslar med tvivelaktiga affärer, hon smugglar vapenpengar från Mexiko till USA. En dag åker hon fast. Ska hon ange sin arbetsgivare och riskera sitt liv eller sitta av ett fängelsestraff?

Filmen är väldigt bra, tycker jag. Den har ett fiffigt manus, med många vändningar och som är oförutsägbart. Skådespelarna lyckas verkligen leva sig in i sina roller och samtliga gör ett bra jobb. Miljöerna passr perfekt, storstadmiljö och förortsmiljö. Som alltid med Tarantinos rullar så är de lite osannolika men man uppfattar de ändå trovärdiga. Musiken är mycket bra, och har en perfekt timing, den kommer när den ska komma, gång på gång. Filmen är succesiv och spänningen trappas upp ju längre filmen lider mot slutet. En mycket bra film, stark fyra.

Jag har sagt det förr och kommer säkert säga det igen, Quentin Tarantino är världens bästa regissör.

Filmen är bra rakt igenom, men jag hade förväntat mig lite mer från Tarantino. Jag antar att jag hade för höga förväntningar, men jag saknar en del saker som bl.a. råhet, störtskön musik och roligt stenhårda dialoger. Visst fanns allt det där med till en viss grad, men jag förväntar mig lite mer än bara en bra insats och okej urval från Tarantino... Hans sämsta film för övrigt.

Angelus

En bra och spännande tarantinorulle men blir lite seg då och då, bra skådespeleri, lite seg handling, De Niro spelar bra och Bridget Fonda var het

klinger

Fantastisk film som glider i ett soft tempo , det känns realistiskt och skådespelarna är fantastiskt sköna och de Neiro som sliten korkad kåkfarare känns helgjuten .

Man ska inte jämföra denna film med "cartoon" filmerna han gjort(kill bill) som är bra på sitt sätt men detta är filmat i en annan mer realistisk stil där skådespelare och story har mer fokus . En stil som jag personligen föredrar.

EN bra film med bra skådespelare.

tyvärr får jag säga att detta e taratino sämsta film.den e inte dålig men nåt fattas i den

slizy

Det här är nog fjärde filmen från Quentin Tarantino jag ser och jag blir inte besviken. Han lyckas återigen att fånga mitt intresse med härliga dialoger, bra musik och en bra handling som man inte tröttnar på.

SvenskaFilmNörden

Bilbo_one

Enligt mig den bäst gjorda thrillern någonsin. Quentin Tarantino har gjort det igen. Stark 5:a