Captain America: The First Avenger

Krig:

Krig:

Handling: Efter att ha ansetts opassande för militärtjänstgöring anmäler sig Steve Rogers frivilligt till ett topphemligt forskningsprojekt som förvandlar honom till Captain America, en superhjälte hängiven att försvara Amerikas ideal. Tillsammans med Bucky Barnes och Peggy Carter inleder Rogers, i Captain Americas skepnad, ett krig mot den onda organisationen HYDRA, ledd av Red Skull.

År: 2011
Neal McDonough
Toby Jones
Stan Lee

Copyright Marvel Studios

Jag hade ingen aning om vem Captain America var innan jag såg filmen så betygsätter filmen därefter.. Snygga effekter och bra musik bygger filmen och medan detta kanske lurar andra till att filmen är bra så köper jag det inte helt. Det är en cool story, en aning förutsägbar kanske och alltid dessa fördömda kärlekstrubblet...

Bilbo_one

Tråkig och clichéartad. Ingen spänning alls och allting känns ganska larvigt. Ingen bra film. Besvikelsen var stor. Här får du en etta för dålig film

madeleine_g

Ganska så gullig måste ja säga <3

Det här var ett enormt starkt försök att göra en dålig ide till en bra film. Men den här filmen var dömd att misslyckas innan den än gjordes. Jag tror även filmmakarna bakom filmen förstod det när dom gjorde Captain America till en dansande apa i princip. Och sen smutsade ner hans kostym enormt mycket så den nästan såg grå och Batmanliknande ut när det skulle bli seriöst. Hela iden med Captain America är löjlig så de kunde inte bli en bra film. Men det var nödvändigt att göra den här filmen om dom ska göra The Avengers 2012 där Captain America fakiskt ska vara med. Det är ju lätt att förstå at Captain America kommer hamna i Hulkens och Iron Mans skugga i The Avengers. The Avengers är en film jag verkligen längtar till! Jag kan svälja att se Captain America igen om jag får se dom andra coola snubbarna också. Den här filmen kan bara få en 2a. Hela iden var för löjlig.

Annorlunda film. Känns som att man blandar allvarlig krigsscener och sedan blir det på något sätt lite komiskt när en hjälte i trikåer ska rädda världen. Samtidigt kan jag tycka att d gör det bra för det skulle kunna bli oseriöst. Men filmen håller okej klass. Tänket med seriefigur som hjälte i en relativt modern tid känns ändå lite udda och jag gillar det

Hook

Patriotism när det är som bäst!

Kapten Amerika - låter som en löjlig action/patriotism stake för amerikaner, hur skall det fungera i övriga i världen. Konstig nog gör den det. Steve Rogers försöker på alla sät och viss att gå med i armén, men han blir nekad pga sina fysiska förhinder. Dock ser en tysk läkare gott i Steve och gör honom medlem i ett hemligt experiment för att skapa supersoldater som skall föra Hitler till helvetet.

Captain America: The Fist Avenger - är den sista delen i pusslet för den kommand 'smash of superheroes' i "The Avengers". Den givmilda förkortade krigs-äventyr som osar av "Jakten på den försvunna skatten" och "Örnnästet". Den har en grym design och häftiga effekter. Hjälten själv är mer attraktivt intressant då han inte har några hyper-superkrafter utan bara förhöjda mänskliga förmåner som styrka, reflexer och kondition.

"You shall not pass"

Skurken Johann Schmidt aka Red Skull leder sitt underjordiska team av övernaturliga vapen och krigsmaskiner. Hans agenda är att bevisa sitt ursprung som en levande gud. Han spelas av den enda riktiga Hugo Weaving som gör rollen rättvisa och inte gör honom för crazy och inte överglänsa Chris Evans Captain America.

Först var det Iron Man som klockrent kom igång med hela serien på ett seriös sätt. Thor kom som en positivist överraskning och man ser fram emot mer från Marvels Asgård. Captain America binder hela säcken och ger en skön blandning av humor och action som ger en skön balans och rättvisa åt serien av Marvel-filmer. Joe Johnston kommer tillbaka i registolen med heder och stått och ger filmen ett unikt och coolt tema rakt igenom, något svag på närstriderna men behåller samma tempo rakt igenom.

Se fram emot ett stört skönt sommar-action-äventyr med grym humor och effekter. Nyp dig själv i armen och ducka när han kastar skölden för detta är sommaren stora hit som känns kort efter bara två timmar. Jag kommer att se den igen och igen och igen

story: 4
skådespelare: 4+
regi: 5+

helhet: 4

Biopremiär: 2011-08-12

Captain America: Return of the First Avenger (2014)
Captain America: Civil War (2016)