Den siste mohikanen

Western:

Krig:
Western:
3,8

Handling: Filmen utspelar sig under kolonialkriget mellan engelsmännen och fransmännen i Nordamerika. Kriget tvingar nybyggare och indianer att välja sida. Brittiska officersdöttrarna Cora och Alice hamnar mitt emellan de stridande och räddas av mohikanen Falköga, en övergiven nybyggarson som uppfostrats av indianerna.

År: 1992
Regissör: Michael Mann
Originaltitel: The Last of the Mohicans
Längd: 01:52, 01:57 (Directors cut)
Daniel Day-Lewis
Tracey Ellis
Justin M. Rice
Dennis Banks

BeckyLou

En välgjord film med mycket matinékänsla över den. En gripande historia som lämnar en med en känsla av att vilja veta mer om den här tiden.
Daniel Day-Lewis bär den här filmen pa sina axlar och gör ett väldigt bra jobb och Madeleine Stowe är fantastisk här i hennes bästa roll.
Det finns manga minnesvärda scener men den som man kommer ihag mest är jodhi may( coras syster) vid klippan. En fantastisk scen som ramas in av den vackra filmmusiken.

Daniello_

Det finns fåtal filmer som känns helt rätt, men den här är en av dom. Naturen är helt fantastisk, dom mest dramatiska scenerna är tagna i Chimney Rock Park i norra Carolina. Dessutom är kläderna specialdesignade och gjorda för just den här filmen av Elsa Zamparelli vilket är helt fantastiskt. Manuset och den bedårande musiken är suveränt. Den viktiga känslan och foto sitter där också, Michael Mann har skapat ett mästerverk.
De finns så många man känner för i den här filmen, som Uncas(Eric Schweig), Duncan(Steven Waddington) och såklart den gryme Magua(Wes Studi). Daniel Day-Lewis drar de tunga lasset i filmen och gör det på ett bra sätt. Filmen är baserad av James Fenimore Coopers roman som utspelar sig på slutet av 1750-talet, men filmen skiljer sig rätt mycket ifrån romanen - så om du har läst boken och inte tyckte den var nå vidare bra så måste du endå se filmen, för det här är riktigt bra gjort.

Inte Michael Manns bästa film, men när jag såg Director's Cut-versionen höjdes filmen ett snäpp. Definitivt bättre och att föredra med ett bättre och kraftfullare slut. Skön musik och Daniel Day-Lewis tillsammans med Madeleine Stowe och Wes Studi är bra.

en mycket bra film, en originell film med bra story och inga synliga effekter eller fel. En ÄKTA film. stark fyra

Kändes väldigt seg ett bra tag in i filmen, men sedan mot slutet bättrade den på sig och blev både intresant och lite spänande. Får en 3:a av mig.

Ointressant och jobbig att titta på. Inget alls i min smak.. En klar etta.

Medioker Hollywood version av en klassisk bok.
Lite action, lite kärlek, lite heroism m.m. Inget spektakulärt med andra ord.

Kjellee

För mej är det mycke god känd.
Jag kan se den om och om igen

mercifier

Skulle den här filmen vara bra?

Indianer som slaktar vita, folk som blir kära i varandra och blir olyckliga. Indianer som slaktar vita igen, folk som är kära i varandra och dör.

Slut.

Underhållningsvärde: 0

(Tvåan är för regissörens skull, det är ju inte så lätt att argumentera med en död författare.)

SvenskaFilmNörden

The last of the Mohicans, som är ursprungstiteln, är en episk berättelse om slaget om den Nya Världen mellan Frankrike och England på 1700-talet. Den följer två döttrar till en brittisk officerare som ska ta sig till ett fort. Till sin hjälp har de en indiansk vägledare, som utger sig för att vara mohikan, och en brittisk militär tillika undersåte till deras far. Frågorna är hur de ska överleva och vilka de ska lita på för att överleva i dessa krigiska och icke-lojala tider.

En film med extremt fina miljöer som man starkt förknippar med tiden, blandat med storslagna krigsscener och helt okej skådespeleri. Filmen är annars inget speciellt och håller sig till genrèns vanliga riter, den sticker inte ut från mängden. Men en verklig och fin film.